המשכילים במדעים: חינוך יהודי למדעים במרחב דובר הגרמנית בעת החדשה

Translated title of the contribution: The ‘Maskilim’ in the Sciences: Jewish Scientific Education in the German-Speaking Sphere in Modern Times

Research output: Book/ReportBookpeer-review

Abstract

"הספר מתאר את צמיחתה של ספרות חדשה שעניינה מדעים, שנועדה לילדים ולנוער יהודים במרחב הגרמני מן השליש האחרון של המאה השמונה עשרה עד השליש האחרון של המאה התשע עשרה. מעמדם של המדעים בתרבות היהודית מאז ימי הביניים עד העת החדשה היה שולי, ומחבריהם של ספרים בנושאים אלה התמודדו עם קשיים רבים; היה עליהם להתאים לקהלם הצעיר את הידע המדעי בענפים שונים, כגון אסטרונומיה, זואולוגיה, אופטיקה, אנטומיה, גאוגרפיה ואנתרופולוגיה, והם מצאו דרכים יצירתיות כדי להעניק לידע המדעי הזר צביון יהודי מסורתי. מערכת החינוך הגרמנית-נוצרית-פילנתרופיסטית, שצמחה בשלושת העשורים האחרונים של המאה השמונה-עשרה, הייתה להם מקור השראה וחיקוי. ומשנוצרה שימשה ספרות זו סוכן תרבות חשוב בתהליכי המודרניזציה של החברה היהודית. בספר מוצגים פרקים מרכזיים בהתגבשותה של ספרות הילדים העברית המשכילית, בהתפתחות ענף ספרי הלימוד היהודיים, בהשתנות היחס למדעים, בגידול בספרות מדע פופולרי בעברית, ובתמורות שחלו בתפיסות החינוך ובמבנה מערכת החינוך היהודית. בחינת הטקסטים על מדעים לילדים במהלך כמאה השנים זורה אור על שינויים שחלו בתפיסת הילדות בעולם היהודי ובתפקידיו של החינוך היהודי במרכז אירופה, ועל מאפייניה של ספרות המדע הפופולרי בעברית שהתפתחה אז". -- מעטפת אחורית.
Translated title of the contributionThe ‘Maskilim’ in the Sciences: Jewish Scientific Education in the German-Speaking Sphere in Modern Times
Original languageHebrew
Place of Publicationירושלים
Publisherהוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס - האוניברסיטה העברית
Number of pages243
ISBN (Electronic)9789654937245
ISBN (Print)9789654937238
StatePublished - 2013

Publication series

Nameמחקר ועיון
Publisherהוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס - האוניברסיטה העברית

DanaCode

  • DanaCode
  • 004502310520

ULI Keywords

  • uli
  • Educational change -- Germany
  • Jews -- Education -- Germany
  • Judaism and science -- 18th century
  • Judaism and science -- 19th century
  • Science -- Study and teaching -- Germany

Cite this