Abstract
בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים רבים שבחנו את הוראת המורה בסביבה טכנולוגית הנגישה למורה ולתלמידים. בפועל, כיתות רבות מצוידות במקרן ומחשב אחד בלבד. מחקר זה מבוסס על ארבעה מקרי-בוחן, כאשר כל אחד מתייחס לעבודתו של מורה שעשה הסבה ממקצוע בתחום ההייטק להוראת המתמטיקה, ומלמד בחטיבה העליונה בסביבה טכנולוגית. במחקר נבחנו שתי סביבות טכנולוגיות: (1) למורה יש מחשב ומקרן; ו-(2) בנוסף למחשב ומקרן, יש למורה גם לוח אינטראקטיבי. מטרת מחקר זה היא להציע מסגרת לאפיון פעולות ההוראה המתבצעות בסביבות אלו ולהפעיל אותה, ובנוסף לאפיין את מרכיבי הידע של המורים ולזהות נקודות דמיון ושוני בין המורים השונים. המסגרת התיאורטית שנקראת Instrumental Orchestrations שמטרתה לאפיין פעולות של מורים בסביבה טכנולוגיה הנגישה הן למורה והן לתלמידים לא התאימה למחקר זה. לפיכך, עלה צורך להגדיר מסגרת תיאורטית חדשה. המסגרת התיאורטית שפותחה מתייחסת במקביל לשלושה רבדים: (1) מטרת המורה במהלך השיעור (2) האמצעי הטכנולוגי שנבחר ו-(3) אופן השימוש בו. נמצא שלמרות הגיוון האפשרי בדרכי הוראה כאשר קיימת טכנולוגיה בכיתה, המורים לימדו בגישה המסורתית שבה המורה במרכז. עוד נמצא כי במרבית השיעורים המורים השתמשו בטכנולוגיה בדרך סטטית או לא השתמשו בטכנולוגיה כלל. בנוסף, המורים שלימדו עם הלוח האינטראקטיבי לא ניצלו את יכולותיו הטכנולוגיות והשתמשו בו בדומה ללוח רגיל. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | Former High-Tech Employees Becoming High School Mathematics Teachers in a Computerized Environment |
---|---|
Original language | Hebrew |
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ) |
Publisher | האוניברסיטה הפתוחה ושה"ם |
Pages | 10 (שבט תשע"ה, פברואר 2015), ע136-ע146 |
State | Published - 2015 |
IHP Publications
- ihp
- Computer-assisted instruction
- Mathematics -- Study and teaching
- Teachers
- Teaching -- Aids and devices
- אמצעי עזר להוראה
- הוראה ולמידה מתוקשבות
- לוח חכם
- מורים
- מתמטיקה -- לימוד והוראה