An unusual hypoplastic premolar: a case report

BENJAMIN PERETZ*

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

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Abstract

Summary. This case report describes an unusual hypolastic maxillary first premolar tooth that was diagnosed radiographically in a 10‐year‐old boy. The maxillary primary first molar had been extracted. When the tooth erupted the hypoplasia was seen to be confined to the mesial aspect of the tooth. The cause of this unusual distribution was considered to be either infection associated with the mesiobuccal root of the primary first molar or trauma during extraction of the primary tooth. The tooth was restored using dentine adhesive and posterior composite material. Description d'une première prémolaire maxillaire hypoplasique, découverte radiologique, chez un garçon de 10 ans. La première molaire temporaire avait été extraite. Quand la dent a fait son éruption, l'hypopasie était limitée à sa partie mésiale. l'étiologie de cette distribution inhabituelle était soit l'infection de la racine mésiale de la première molaire temporaire ou une extraction traumatique de cette dent. La dent a été restaurée par un composite postérieur collé. Der Bericht über diesen Fall beschreibt einen aussergewöhnlichen hypoplastischen ersten Oberkiefer‐Premolar, der in der Röntgen‐Aufnahme eines 10 jähr. Jungen entdeckt wurde. Der erste Milchgebissmolar im Oberkeifer war extrahiert worden. Als der Zahn durchgebrochen war, war Hypoplastie nur auf der mesialen seite zu finden. Der Grund für diese aussergewöhnliche Verteilung war entweder die Folge einer Infektion von der mesiobukkalen Wurzel des ersten Milchmolar oder einer traumatischen Extraktion des Milchzahnes. Der Zahn war mit Dentine‐Adhäsiv und Composit nestauriert worden. Este reporte de caso describe un primer premolar superior hipoplásico diagnosticado radiográficamente en un niño de 10 años de edad. El primer molar temporal había sido extraído. Cuando el diente erupcionó, la hipoplasia estaba limitada en la porción mesial del diente. La causa de esta distribución inusual fue considerada debida a una infección asociada con la raíz mesiobucal del primer molar temporal o a un trauma durante la extracción del primer molar temporal. El premolar fue restaurado con adhesivos dentinarios y un material composite para posteriores. 1993 BSPD, IAPD and Blackwell Publishing Ltd

Original languageEnglish
Pages (from-to)211-214
Number of pages4
JournalInternational Journal of Paediatric Dentistry
Volume3
Issue number4
DOIs
StatePublished - Dec 1993
Externally publishedYes

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