תפקיד קלינאי התקשורת באבחון ובטיפול בתחום לקות השפה-למידה

עמליה בר און, ורדה קריזר, יורה וינשטיין

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

בעשורים האחרונים הצטבר מידע מחקרי רחב המעיד כי מרבית הילדים עם לקויות שפה בשלבי ההתפתחות המוקדמים ובגיל הגן, מראים בהמשך - בגיל בית הספר - לקויות למידה. במקביל נמצא כי מרבית התלמידים המוגדרים כבעלי לקות למידה, מראים קשיים מגוונים בתחומי השפה. למעשה קיימת הסכמה רחבה בין חוקרים מדיסציפלינות שונות, כי כישורי השפה הדבורה הם בסיס מרכזי לרכישת הקריאה והכתיבה ולתפקודים אקדמיים נוספים, וכי קשיי הלמידה הנפוצים - קשיים בתחומי הקריאה, האיות, ההבעה בכתב ובהבנת הטקסט - הם למעשה קשיי שפה. על רקע זה מקובל כיום להגדיר את הלקות כלקות שפה-למידה (Language-Learning Disability). קלינאי התקשורת הם המומחים בתחומים של רכישת השפה ולקויות בשפה הדבורה והכתובה, ויש להם תפקיד מרכזי במניעה, איתור מוקדם, אבחון וטיפול בילדים, מתבגרים ובוגרים עם לקויות שפה-למידה. המאמר סוקר את ביטויה של לקות השפה-למידה לאורך מעגל החיים, ומתאר כיצד קלינאי התקשורת מאבחנים לקות זו ומטפלים בה טרום הכניסה לבית הספר ובשנות בית הספר היסודי והתיכון. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)91-98
Number of pages8
Journalדש: דיבור שפה ושמיעה
Volume30
StatePublished - 2011

IHP Publications

  • ihp
  • Children -- Language
  • Evaluation
  • Language acquisition
  • Language disorders
  • Learning disabilities
  • Learning disabilities -- Diagnosis
  • Measurement
  • Preschool children
  • School children
  • Speech therapists

Cite this