Abstract
המאמר בוחן תוכנית לימודים מרכזית בשם 'מסע ישראלי', שמוחדרת בהצלחה רבה לתוכנית הלימודים בחינוך החילוני. המאמר מתמקד בבחינת האופן שבו התוכנית מחנכת לפטריוטיות. מחד גיסא, גיוס הפטריוטיות של האזרחים הכרחי להצלחתה של כל מדינה, ובעיקר מדינה המצויה בסכסוך עיקש ומתמשך. מאידך גיסא, חינוך לפטריוטיות מסכן התייחסות ביקורתית לתפקודה של המדינה כשומרת על ערכיה הדמוקריים והמוסריים. לצורך כך הבחינו החוקרים בין פטריוטיות עיוורת לפטריויטיות קונסטרוקטיבית-ביקורתית. המחקר בוחן עד כמה מחנכת התוכנית לפטריוטיות עיוורת או ביקורתית. ממצאי המחקר מלמדים כי התוכנית מקדמת פטריוטיות עיוורת, אך גם המחקר חושף שני ממדים נוספים להערכת טיפוס הפטריוטיות שאליו מחנכת התוכנית. הממד האחד הוא הבחנה בין פטריוטיות צרה, המדירה חלק מהקבוצות מקבוצת הפנים, לפטריוטיות רחבה, המכילה את כל הקבוצות של האזרחים בקבוצת הפנים. הממד האחר הוא הדגשה של האדרת ה"אנחנו" לעומת הפחתת ערך האחרים. התוכנית מפחיתה את ערך הערבים עד כדי דה-לגיטימציה של אזרחותם במדינה, ומאדירה את קבוצת הדתיים-הלאומיים בהשוואה לחילוניים. המאמר מתייחס גם לתנ"ך כמגדיר את הגאוגרפיה של המולדת ולהתייחסות לירושלים ולשבת בתוכנית "מסע ישראלי".
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 9-37 |
Number of pages | 29 |
Journal | המרחב הציבורי |
Volume | 15 |
State | Published - 2022 |
IHP Publications
- ihp
- Bible
- Education -- Curricula
- Jewish-Arab relations
- Justification (Ethics)
- Moral education
- School field trips
- Social isolation