Abstract
המאמר דן בעתירה שהגישה עמותת "פעולה ירוקה" כנגד הצבת שלטי פרסומת בנתיבי איילון. העתירה העלתה לדיון נושאים שטרם נידונו בצורה מספקת במשפט הישראלי: מעמד נחלת הכלל, זכויות הציבור במרחב הציבורי, מעמד הממשלה והרשויות המקומיות כנאמנות המופקדות על הגנת זכויות אלה וזיהום הסביבה המנטלית על ידי שלטי הפרסום. המאמר סוקר את הליך גיבוש העתירה ואת הניסיון לגבש הגדרה משפטית למושג המרחב הציבורי, שממנה יהיה ניתן ללמוד על המאפיינים של שטח המוגדר כ"נחלת הכלל" ועל ההגנות המשפטיות המוקנות לו. המאמר סוקר גם את הדיון המקורי שנערך בכנסת בשנת 1965 בחוק הדרכים )שילוט(, ומראה כי עלו במסגרתו רבות מן הסוגיות המופיעות בסדר היום ה"רדיקלי" של עמותת "פעולה ירוקה": ההגנה על נוף הארץ, ביקורת תרבות הצריכה והפיתוי המתמיד לקנות והחשש מפני זיהום הסביבה המנטלית על ידי פרסום-יתר. לבסוף, המאמר בוחן בקצרה במשקפיה של האתיקה העסקית גם את המאבק הפוליטי, המשפטי והציבורי שניהלו חברות הפרסום למען שימור ’זכותן’ להמשיך ולהציב שלטי פרסום במרחב הציבורי והמנטלי.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 109-126 |
Journal | מעשי משפט |
Volume | 1 |
State | Published - 2008 |
Keywords
- פרסום חוצות
- המרחב הציבורי
- נחלת הכלל
- חוק הדרכים (שילוט), תשכ"ו- 1966
- דיני הגנת הסביבה
- משרדי פרסום
- Advertising agencies
- Nature conservation -- Law and legislation
- Traffic signs and signals -- Law and legislation -- Israel
- Public domain
- Public spaces
- Advertising, Outdoor