רפורמות גלובליות בהשכלה הגבוהה: לקחים ומשמעויות מדיניות ומנהל אקדמיים בישראל

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterpeer-review

Abstract

המאמר סוקר את קווי המדיניות העיקריים כלפי ההשכלה הגבוהה במדינות מערביות בשני העשורים האחרונים. במאמר מובאות המגמות המורכבות ולעתים אף הפרדוקסליות המתרחשות במערכת ההשכלה הגבוהה, ומוצגים דרכי הפעולה המרכזיות שנקטו מוסדות החינוך הגבוה בתגובה לשינויים תחיקתיים וציבוריים. המאמר בין השאר מתמקד בנושאים הבאים: תהליכי גיוון מוסדי ואידיאולוגי במערכת ההשכלה הגבוהה, שינויים בתקצוב ובשכר הליוד ושינויים בדרכי המשילות והניהול של מוסדות הללו. ברור כי לכל אלה יש השפעה גם על עיצוב הידע המדעי ופיתוחו. כל אלה גם תורמים לשינוי בתפקידם של המוסדות להשכלה גבוהה בחברה. המאמר בוחן את ההשלכות של השינויים שנסקרו בהקשר הישראלי, ומצביע על הצורך שיעדי ותפקידי ההשכלה הגבוהה צריכים להיות מותאמים למאפיינים ולצרכים החברתיים היחודיים והמקומיים של החברה הישראלית. בין השאר מצביע המחבר על כך שכדי להתמודד עם האתגרים העומדים לפני מערכת ההשכלה הגבוהה נדרשת מהם-עצמם יכולת לשינוי. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationדינמיות בהשכלה הגבוהה
Subtitle of host publicationאסופת מאמרים לכבודו של פרופסור אברהם יוגב
Editors אודרי אדי-רקח, אורי כהן
Place of Publicationתל אביב
Publisherהיחידה לסוציולוגיה של החינוך והקהילה ע"ש ישראל פולק, בית הספר לחינוך וחברה ע"ש חיים וג'ואן קונסטנטינר, אוניברסיטת תל אביב
Pages63-86
Number of pages24
StatePublished - 2016

IHP Publications

  • ihp
  • Education, Higher
  • Educational change
  • Educational tests and measurements
  • Goal (Psychology)
  • Higher education and state
  • Universities and colleges
  • אוניברסיטאות
  • איכות
  • חינוך גבוה
  • מדידה והערכה בחינוך
  • מדיניות כלכלית -- חינוך גבוה
  • מוסדות להשכלה גבוהה
  • מטרות ויעדים
  • שינוי חינוכי

RAMBI Publications

  • rambi
  • Education, Higher -- Israel -- Evaluation
  • Educational change -- Israel

Cite this