קידום ניצני אוריינות של ילדי גן ממיצב חברתי-כלכלי נמוך: השוואת יעילותם של פיגומים שונים הניתנים לילדים בעת כתיבת מילים

דורית ארם, איריס לוין

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

ניצני כתיבה מאחדים ממדים של הכרת מערכת הכתב ומהווים בסיס לרכישת קריאה וכתיבה. ילדים ממשפחות ממיצב נמוך זקוקים לתשתית יציבה שתסייע להם להתמודד ביעילות עם אתגרי בית הספר. במחקר הערכנו את יעילותם של פיגומים הניתנים בעת כתיבה לקידום ניצני האוריינות, והשתתפו בו 200 ילדי גן חובה ממיצב נמוך. הילדים חולקו לשלוש קבוצות התערבות ולקבוצת השוואה. הילדים בקבוצות ההתערבות השתתפו ב-32 מפגשי כתיבה אישיים דו-שבועיים, ובכל פגישה ביקשה החוקרת מהילד לכתוב חמש מילים באותיות מגנטיות. בשתי קבוצות קיבלו הילדים פיגומים: 1. פיגום המתמקד בהליך ובתוצר; הילד למד לחלק מילה לצלילים ולמפות צליל לאות; 2. פיגום המתמקד בתוצר: הילד למד את שמות אותיות המילה ואת צורתן. בקבוצה השלישית תרגלו הילדים כתיבה ללא פיגומים, וקבוצת ההשוואה המשיכה בתכנית הלימודים. בטרם המחקר לא היו הבדלים בין הקבוצות, ואילו בסיומו הראתה הקבוצה שקיבלה פיגומים המעודדים התמקדות בהליך ובתוצר, השגים גבוהים משל הקבוצות האחרות בכל מדדי האוריינות. המחקר מדגיש את חשיבות מתן פיגומים המבהירים את ההליך השלם של הכתיבה.
Original languageHebrew
Pages (from-to)35-57
Number of pages23
Journalעיונים בשפה וחברה
Volume10
Issue number1
StatePublished - 2017

IHP Publications

  • ihp
  • Literacy
  • Literacy -- Social aspects
  • People with social disabilities -- Education
  • Writing
  • אוריינות -- היבטים חברתיים
  • אוריינות לשונית
  • כתיבה
  • תוכניות התערבות חינוכיות

Cite this