עסקים וסביבה: אינטרס עצמי, אחריות או אתיקה?

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterpeer-review

Abstract

במאמר שלושה חלקים: בחלק הראשון אסקור את האתגר הסביבתי של עסקים תוך שאבחן את ההיבטים הרלוונטים בדיון הסביבתי, ובכלל זה ביקורת הכלכלה, הגלובליזציה והעולם התאגידי; בחלק השני אעסוק בשאלה מה נחשב לתחום האחריות הסביבתית של עסקים, ואראה שבפועל דיון זה מזניח את המחויבות לטבע ולבעלי חיים לטובת חיסכון במשאבים (יעילות אקולוגית) וציות לחוקים האוסרים זיהום. לאחר מכן אדון במעמד הסביבה על פי גישת מחזיקי העניין, המקובלת מאוד כיום בשיח האחריות התאגידית, וכן על פי גישת הגוונים, בה משתמשים חלק מהחוקרים כדי להבחין בין רמות שונות של מחויבות לסביבה; כמו כן יעסוק המאמר במקומו של השיקול העסקי (הרווח) באחריות סביבתית, וכן בדילמות ובנושאים הסביבתיים-חברתיים בהם הדיון באחריות תאגידית נמנע בדרך-כלל מלעסוק, למרות שהם בליבת הדיון באתיקה סביבתית; בחלק השלישי אדגים כיצד אחריות סביבתית עלולה להיעצר ב"אזורי הנוחות" של העסקים, למשל המחלוקת על "עקרון ההיזהרות". מסקנתי היא ששיח האחריות התאגידית עדיין אינו עומד באתגר שהציב הדיון הסביבתי, ועדיין אינו שותף לתחושת הדחיפות ולאתגר המוסרי המצויים בשיח האקולוגי. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationשוק, משפט ופוליטיקה
Subtitle of host publicationעל האחריות חברתית של תאגידים
Editorsעופר סיטבון, רונית דוניץ-קידר
Place of Publicationתל אביב
Publisherרסלינג
Pages197-228
Volumeעמ' 197-228
StatePublished - 2017

Publication series

Nameהסדרה למשפט וחברה

Keywords

  • אחריות חברתית של ארגונים ועסקים
  • איכות הסביבה
  • איכות הסביבה -- היבטים כלכליים
  • מדיניות סביבתית
  • אתיקה
  • Ethics
  • Environmental policy
  • Environmental economics
  • Environmental quality
  • Social responsibility of business
  • Law -- Israel
  • Law and economics

DanaCode

  • DanaCode
  • 058500013334

Cite this