סודות מסחריים - תחרותיות ופערי מידע

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המאמר מנתח את השפעת התחרותיות של ההגנה המשפטית על סודות מסחריים. מחבר המאמר מראה שלהגנה על סודות מסחריים השפעה תחרותית ישירה, שנובעת ממניעת יתרון טכנולוגי או איכותי ממתחרים או דיכוי מתחרים חלשים, באופן שמנציח כוח שוק של בעל הידע. עוד טוען המחבר שיש להגנה על סודות מסחריים השפעה תחרותית אסטרטגית: היא יוצרת פערי מידע (אסימטריה באינפורמציה) בין פירמות. פערי מידע בין פירמות גורמים להן לשנות באופן אסטרטגי את התנהגותן כדי להעביר איתותים לפירמות אחרות. במקרים מסוימים ההשפעה האסטרטגית האמורה דווקא תורמת לתחרות ובמקרים אחרים היא פוגעת בתחרות, שכן ההשפעה תלויה בסוג הצדדים הנוגעים לעניין (פירמה ותיקה ופירמה חדשה המבקשת להיכנס לשוק שלה, שתי פיר מות מבוססות, פירמה מבוססת ופירמה חלשה, ספק ולקוח) וכן בסוג הידע המוגן. לפיכך, המאמר חושף מקרים שבהם ההשפעה האסטרטגית של ההגנה על סודות מסחריים היא פרו-תחרותית וההשפעה הישירה היא אנטי-תחרותית, באופן שיכול להצדיק את התעלמות הפסיקה והחקיקה , עוסקות בסודות מסחריים, משיקולי תחרות. מאידך גיסא, המאמר מצביע על מקרים אחרים שבהם הן ההשפעה האסטרטגית והן ההשפעה הישירה הן אנטי-תחרותיות, באופן שמעורר תמיהה על התעלמות הפסיקה והחקיקה משיקולי תחרות. המאמר דן בהשלכות שיש לניתוח הכלכלי דלעיל על המחלוקת בדבר האופי הקנייני או המעין-קנייני של סודות מסחריים (תקציר מתוך המאמר).
Original languageHebrew
Pages (from-to)675-709
Number of pages35
Journalדין ודברים: כתב-עת משפטי בין-תחומי
Volume2
Issue number2
StatePublished - 2006

IHP Publications

  • ihp
  • Business intelligence
  • Competition
  • Competition, Unfair -- Israel
  • Corporations
  • Intellectual property
  • Trade secrets
  • חברות (כלכלה)
  • חוק עוולות מסחריות, התשנ"ט- 1999
  • מידע עסקי
  • סודות מסחריים
  • קניין רוחני
  • תחרות כלכלית

Cite this