סוגי הון ותרומתם לעבודת מורים ולרמת השתתפותם בקבלת החלטות בבית הספר

יעל גרינשטיין, אודרי אדי-רקח

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

בשנים האחרונות הובילו תהליכי הגברת האוטונומיה של בתי הספר בכלל ושל המורים בפרט לשינוי בהשפעת המורים על התהליכים המתרחשים בבית הספר. עוצמת השפעתם של המורים עשויה להפוך את בית הספר לזירת מאבק על תפקידיהם ועל תחומי פעילותם. על פי גישת השדה של בורדייה, אפשר שמורים ישתמשו במשאבים העומדים לרשותם כדי לחזק את כוחם בבית הספר. מטרת מחקר זה היא לבחון את תפיסותיה של המורים לגבי סוגי הון שונים - תרבותי, נשי וחברתי - ואת תרומתם לכוחם ולהשפעתם בבית הספר, המתבטאים ברמת קבלת ההחלטות בשלושה תחומים - ניהולי, מנהלתי והוראתי. במסגרת המחקר הועברו שאלונים ל-1087 מורים מ-51 בתי ספר שנדגמו אקראית במחוזות חיפה וצפון. מהממצאים עולה כי לסוגי הון שונים השפעה דיפרנציאלית על רמת קבלת ההחלטות ועל סוגיהן. ההון החברתי נתפס כתורם למורים בשלושת תחומי קבלת ההחלטות - הניהולי, המנהלתי וההוראתי. ההון התרבותי נמצא תורם במידה פחותה מההון החברתי וקשור בקבלת החלטות בניהול בלבד, ואילו ההון הנשי נתפס כתורם לעבודה אך הוא אינו מומר להשפעה של המורים, מכיוון שנמצא קשור לקבלת החלטות בתחום ההוראה בלבד. ההבדלים בין סוגי ההון השונים כמו גם ההשלכות התיאורטיות והיישומיות של הממצאים נידונות בהרחבה.
Original languageHebrew
Pages (from-to)141-170
Number of pages30
Journalעיונים במינהל ובארגון החינוך
Volume36
StatePublished - 2019

IHP Publications

  • ihp
  • Decision making
  • Management -- Employee participation
  • Schools
  • Schools -- Decentralization
  • Social capital (Sociology)
  • Teachers
  • Women
  • אוטונומיה בחינוך
  • בתי ספר
  • הון חברתי
  • הון תרבותי
  • מורים
  • נשים
  • קבלת החלטות
  • שיתוף עובדים

Cite this