נקודת מבטם של בני-נוער בסיכון על אירועים משמעותיים בחייהם

קרן מייקל, ליעד סולנקו, אורית קרניאלי-מילר

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מטרת המחקר ללמוד מנקודת מבטם של בני נוער בסיכון מהם אירועים משמעותיים בחייהם, כיצד פירשו אותם ומהן השלכותיהם. למידה זו חשובה, היות ובתקופת ההתבגרות, כחלק מגיבוש הזהות, עולות סוגיות קיומיות העוסקות ביצירת משמעות ובמציאת תכלית לחיים. במחקר השתתפו ארבעה עשר בני נוער בסיכון, המוגדרים כנמצאים או עלולים להימצא במצבי סיכון פיזיים ונפשיים, ומטופלים ביחידה לקידום נוער. הראיונות כללו נרטיב על אירוע משמעותי בחייהם ושאלות להבהרתו ולהבנת השלכותיו. ניתוח התוכן הניב שלוש תמות: הראשונה מתמקדת במאפייני האירוע כעוצמתי, כמעורר רגשית וכמהווה סימן לשינוי. השלישית מתמקדת בשינוי הביוגרפי שהתרחש בעקבות האירוע. בתווך נמצאת התמה השנייה, המתארת את התנהלות בני הנוער המאירוע המשמעותי ועד לשינוי הביוגרפי. התמה מתוארת כ"הרפתקת זהות", ומורכבת מפרשנות העבר (החיים עד האירוע) ומהתבוננות לעתיד (גילוי כוחות ונקיטת יוזמה ליצירת שינוי בחיים). חשיבות המחקר נובעת מהתבוננות עמוקה בעולמם של בני הנוער ובפרשנותם לגבי אירועי החיים - לא כמכשולים, אלא כהזדמנויות לשינוי חיובי. התבוננות זו תוכל לסייע בטיפול בבני נוער בסיכון. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)537-562
Number of pages26
Journalחברה ורווחה: רבעון לעבודה סוציאלית
Volumeל"ה
Issue number4
StatePublished - 2015

IHP Publications

  • ihp
  • Adolescent psychology
  • Identity (Psychology)
  • Meaning (Psychology)
  • Problem youth
  • Reminiscing
  • זהות (פסיכולוגיה)
  • משמעות (פסיכולוגיה)
  • מתבגרים והתבגרות -- היבטים נפשיים
  • נוער בסיכון
  • סיפורי חיים -- תיעוד

Cite this