Abstract
סרט אינו מחקר היסטורי וכוחו לתעד מציאות מוגבל; זאת בשל איכויותיו האסתטיות הבלתי ניתנות להתרה. יחד עם זאת, סרט יכול ללמד אותנו על הנחות היסוד החוות של יוצריו ביחס לתכניו וביחס לסוגיות שבהן הוא דן. זו עדות היסטורית משמעותית. הנחות אלו נחשפות דווקא מתוך התשתית האסתטית המכוננת אותו. המאמר מציע מתודה תיסמונתית לחשיפת הנחות יסוד אלו. הנחות אלו משקפות את התודעה הפוטנציאלית של בני המעמד שיוצרי הסרט משתייכים אליו. תודעה פוטנציאלית זו, למרות הספציפיות ההיסטורית שלה, חוזרת על עצמה בנימתה הכללית ובהתהוותה במקומות וזמנים שונים בהיסטוריה האנושית. חזרתה היא תולדה של המנגנון הטרנס-היסטורי אשר לפיו יחסים בין מעמדיים בחברה מתאפיינים במאבק על שליטה במשאבים. מנגנון זה נחשף על ידי המחקר הגנו-היסטורי המרקסיסטי. "תיסמונת המצור הפנימי" וניתוח הסרט 'כיפור' של הבמאי עמוס גיתאי מדגימים במאמר את מתודת הניתוח התיסמונתית של סרטים כתעודה היסטורית. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | קולנוע וזיכרון |
Subtitle of host publication | יחסים מסוכנים? |
Editors | חיים בראשית, שלמה זנד, משה צימרמן |
Place of Publication | ירושלים |
Publisher | מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל |
Pages | 55-71 |
Number of pages | 17 |
ISBN (Print) | 9652271918 |
State | Published - 2004 |
IHP Publications
- ihp
- Art and history
- Motion pictures -- Israel
- Motion pictures and history