ניתוח תיסמונתי של סרטים כתעודה היסטורית

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

סרט אינו מחקר היסטורי וכוחו לתעד מציאות מוגבל; זאת בשל איכויותיו האסתטיות הבלתי ניתנות להתרה. יחד עם זאת, סרט יכול ללמד אותנו על הנחות היסוד החוות של יוצריו ביחס לתכניו וביחס לסוגיות שבהן הוא דן. זו עדות היסטורית משמעותית. הנחות אלו נחשפות דווקא מתוך התשתית האסתטית המכוננת אותו. המאמר מציע מתודה תיסמונתית לחשיפת הנחות יסוד אלו. הנחות אלו משקפות את התודעה הפוטנציאלית של בני המעמד שיוצרי הסרט משתייכים אליו. תודעה פוטנציאלית זו, למרות הספציפיות ההיסטורית שלה, חוזרת על עצמה בנימתה הכללית ובהתהוותה במקומות וזמנים שונים בהיסטוריה האנושית. חזרתה היא תולדה של המנגנון הטרנס-היסטורי אשר לפיו יחסים בין מעמדיים בחברה מתאפיינים במאבק על שליטה במשאבים. מנגנון זה נחשף על ידי המחקר הגנו-היסטורי המרקסיסטי. "תיסמונת המצור הפנימי" וניתוח הסרט 'כיפור' של הבמאי עמוס גיתאי מדגימים במאמר את מתודת הניתוח התיסמונתית של סרטים כתעודה היסטורית. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationקולנוע וזיכרון
Subtitle of host publicationיחסים מסוכנים?
Editorsחיים בראשית, שלמה זנד, משה צימרמן
Place of Publicationירושלים
Publisherמרכז זלמן שזר לתולדות ישראל
Pages55-71
Number of pages17
ISBN (Print)9652271918
StatePublished - 2004

IHP Publications

  • ihp
  • Art and history
  • Motion pictures -- Israel
  • Motion pictures and history

Cite this