Abstract
מטרה: לבחון אם סגנון תיווך של אימהות מקדם את ילדיהן ומסייע להתגבשות כישורי האוריינות של ילדיהן, או שמא אימהות מתאימות את סגנון התיווך שלהן לרמת האוריינות של הילד. נבדקים: 28 זוגות של תאומים בגן חובה מאזור תל-אביב ואימהותיהם. שיטה וכלי מחקר: כל אם צולמה במצלמת וידאו בביתה בזמן שתיווכה כתיבה של ארבעה זוגות מילים לא מוכרות לכל תאום בנפרד. נבחרו זוגות מילים שונות לכל ילד. כמו כן כל ילד כתב בגן ארבעה זוגות מילים שונות. האינטראקציות נותחו, קודדו והופקו מהם שמונה מאפייני תיווך: רמת התיווך הגרפו-פונמי, רמת הפקת הייצוג הגרפי, רמת הדרישה לדיוק, התייחסות לאורתוגרפיה, אווירה כללית, שיתוף פעולה, חיזוקים ותפיסת המשימה כמשותפת או כנפרדת. מן הממצאים: הורים מכירים את רמת ההתפתחות של ילדיהם, את יכולותיהם הקוגניטיביות ואת הישגיהם הלימודיים והאורייניים. אימהות רגישות לניצני האוריינות של ילדיהן ומתאימות את סגנון תיווך הכתיבה שלהן לרמת הידע האלפביתי של ילדיהן.
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | אוריינות ושפה: יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים |
Editors | עפרה קורת, דורית ארם |
Place of Publication | ירושלים |
Publisher | מאגנס |
Pages | 492-505 |
ISBN (Electronic) | 9789654935371 |
ISBN (Print) | 9789654935364 |
State | Published - 2011 |
Keywords
- אוריינות
- למידה מתווכת
- אמהות
- ילדי גן
- כתיבה
- יחסי הורים-ילדים