"מצוי בדיסהרמוניה עם עצמו": היבטים דו-משמעיים של מושגי האשליה והניכור בהגותו של ברטולט ברכט

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

מושג הניכור אינו בעל מובן אחיד בהגות של ברכט, ובקריאות ביקורתיות כמעט ואינו נקשר למושג האשליה האסתטית. האשליה מוצגת כאמונה היפנוטית קוטבית בממשות הפעולה הבימתית, אך גם כמודל לאשליה המשוקעת במבני כוח חברתיים. גם הניכור הוא בעל תכלית דואלית - קוגניטיבית-חברתית ואסתטית - כשהיבטים אלו ספק מצויים בדיסוננס וספק ביחסי סיבתיות או מידול. האשליה נגזרת מההונאה הנטורילסטית, אך בה-בעת מיוחסת להפחתת המימטיות, ושמא אין זו אותה אשליה? גם הניכור אינו היפוכה הנחרץ של האשליה, והנמקתו בחידושים קונטרה-ריאליסטיים אף מפנה להעצמת תחושת הממשות. ואילו הבלטת מעמדו התיאטרוני של האמצעי מנומקת הן בהפחתת המימטיות והן בערטול מגנוני התיאטרון. שני המושגים מצויים איפוא "בדיסהרמוניה עם עצמם" (מתוך המאמר).
Original languageHebrew
Pages (from-to)26-32
Number of pages7
Journalתיאטרון: רבעון לתיאטרון עכשווי
Volume20
StatePublished - 2007

IHP Publications

  • ihp
  • Alienation in literature

Cite this