מעיר של זהב עד "לפני המקום": חיים באר בין גילוי לכיסוי

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

אפשר לומר שאמנות הסיפור של חיים באר מושתתת על עיצוב שובה לב של פני השטח הסיפוריים מזה ועל חשיפה מבוקרת של הפנים הלוהט החבוי תחתם מזה. אפשר להפליג ולפרט ולמנות את שלל המנגנונים הרטוריים המשמשים ברומנים שלו, וכן בשאר סוגי כתיבתו, כדי ליצור את המרקם האסתטי המלוטש, המלבב בחיוניותו ובחינניותו, של רצף הסיפור, שעומקים אפלים נרמזים תחתיו ולעתים גם פורצים מבעדו החוצה. כאן מבקש מחבר המאמר לפתח את הטענה שהשילוב בין אסתטיקה של פני השטח ביצירתו של חיים באר ובין העומקים התהומיים החבויים חורג מתחומי הפואטיקה או הרטוריקה של היוצר. הוא אינו רק תחבולה נרטיבית, אמצעי לשלוט בחומרי הסיפור ולנווט אותם, אלא נעשה לתבנית תמטית מהותית, לצומת של משמעויות או לדגם בסיסי המארגן את העולם הסיפורי של באר, לפחות בשלושת הרומנים שבאו אחרי "נוצות" ויותר מכולם ב"לפני המקום".
Original languageHebrew
Title of host publicationמלאכת החיים (קובץ בעריכת חנה סוקר-שווגר וחיים וייס)
Place of Publicationתל אביב
Publisherעם עובד
Pages21-36
Number of pages16
ISBN (Print)9789651324444
StatePublished - 2014

IHP Publications

  • ihp

Cite this