מכתב לאם: כשרונית מטלון פתחה את הדלת ללאה גולדברג

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המוטיב החוזר של החתונות הוא נקודת המוצא למאמר זה. איקונת הכלה מוכת היגון לנוכח בשורת הנישואין, החושפת את הזוג לעולם הפטריארכלי ולמתחיו, שבה להעסיק את מטלון בבדיון ובמסות. כבר ב"חתונה במיספרה", ולאחר מכן ב"קול צעדינו" ובנובלה הסוריאליסטית "גלו את פניה", מטלון מתעניינת במה שהיא מכנה "אנטי-חתונה", בצידה האפל ובאבל הטמון בה. מחבר המאמר נדרש לשאלת ה"הסבר" לסירובה של הכלה, המופיע בדמות השיר המשוכתב של לאה גולדברג. הזיקה המאחרת האינטרטקסטואלית ללאה גולדברג מתגלה גם כזיקה בין-סובייקטיבית ספק גלויה ספק מוצפנת. לטענת מחבר המאמר, מטלון מתעניינת גם בחלקי המחזור הלא-מצוטטים של גולדברג, שהכניסו לדרמה המשפחתית של הבן האובד שלוש דמויות נשים - האחות, הכלה והאם. בטרנספורמציה שמחוללת מטלון לגולדברג הופכת הכלה מדמות נטושה וסולחת לדמות המסרבת לצפות. שעה שמטלון, כמו גולדברג, רואה בציפייה "עד בוש" ובאישה המצפה מצב דמוי מחלה המאיץ את הדמיון, להבדיל מגולדברג, היא אינה רק קושרת ציפייה לאהוב בציפייה לאב, אלא מעתיקה את מבטה למרחב של האם האבלה או "המתה" במונחיו של אנדרה גרין. הכלה של מטלון היא אפוא בת של אם נטושה, המהדהדת בסירובה את "סגירת הדלת של האם" וכותבת "מכתב לאם", עד למוצא שמציעה לה סבתה.
Original languageHebrew
Pages (from-to)235-274
Number of pages40
Journalמכאן
Volumeי"ח
StatePublished - 2018

IHP Publications

  • ihp
  • Expectation (Psychology)
  • Goldberg, Leah -- 1911-1970
  • Influence (Literary, artistic, etc.)

Cite this