מי לומד מה, היכן, מדוע? השלכות חברתיות של ההתרחבות והגיוון במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המאמר משווה את הדיוקן החברתי של תלמידי מכללות לזה של תלמידי אוניברסיטאות ובוחן את הגורמים להבדלים בבחירת מוסד לימודים של קבוצות חברתיות שונות. הממצאים מלמדים שבני קבוצות מקופחות נוטים בדרך כלל להעדיף את המכללות על פני האוניברסיטאות מסיבות שונות. מזרחים נוטים להעדיף את המכללות להוראה, בעלות האוריינטציה היישומית, ואת המכללות הפרטיות, המעניקות הזדמנות לרכוש מקצוע יוקרתי ומתגמל כלכלית בלי להציב דרישות קבלה מקבילות לאלה של האוניברסיטאות. הבדלים מעמדיים בבחירת מוסד לימודים נובעים בעיקר מהבדלים בנתונים הלימודיים. תושבי הפריפריה מעדיפים את המכללות האזוריות בשל מיקומן הגיאוגרפי, אך בני ובנות קבוצות מקופחות תושבי המרכז מיטיבים לנצל את ההזדמנויות שמציעות מכללות אלה. התרחבות המערכת חסרה השפעה של ממש על פערים מגדריים. המאמר דן בהשלכות ממצאים אלה על אי שוויון חברתי בישראל (מתוך המאמר).
Original languageHebrew
Pages (from-to)33-60
Number of pages28
Journalסוציולוגיה ישראלית: כתב-עת לחקר החברה הישראלית
Volume10
Issue number1
StatePublished - 2008

IHP Publications

  • ihp
  • Discrimination in education
  • Education, Higher
  • Rural conditions
  • Social stratification
  • Universities and colleges
  • אוניברסיטאות
  • חינוך גבוה
  • מוסדות להשכלה גבוהה
  • מכללות אקדמיות
  • פריפריה
  • ריבוד חברתי
  • שוויון הזדמנויות בחינוך

Cite this