מה ניתן ללמוד מתולדות בית ספר אחד ומנדבכי מחקריו: 'פינת אנה פרנק' בקיבוץ סאסא כדוגמה

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

'פינת אנה פרנק' בקיבוץ סאסא נוסדה ב-1956 כבית ספר על-יסודי פנימייתי מקומי של הקיבוץ (אז של הקיבוץ הארצי של השומר הצעיר) כדי לקלוט בתוכו נערים משכבות חלשות באוכלוסייה באמצעות 'עליית הנוער', להגדיל את מספר ילדי הקיבוץ כך שיתאפשר בו בית ספר מקומי, ולהגדיל את אוכלוסיית הקיבוץ באמצעות קליטת בוגרי 'הפינה' כחברים בקיבוץ. שלוש תקופות עיקריות היו בתולדות 'הפינה'. בתקופה ראשונה (1978-1956) פעלה הפנימייה בסאסא בלבד. בתקופה השנייה (1994-1978) הצטרפו שני קיבוצים סמוכים נוספים, יראון ב-1978 וברעם ב-1987. בכל אחד משלושת הקיבוצים פעלה פנימייה נפרדת והלימודים התקיימו במשותף בבית הספר שבסאסא. עם המעבר של הקיבוצים השותפים ל'לינה משפחתית' ועל רקע חילוקי דעות עקרוניים ביניהם, נסגרו הפנימיות בהדרגה. בתקופה השלישית, ממחצית שנות ה-90 ועד היום, הייתה פינת אנה פרנק לבית ספר יומי ואזורי, ותלמידיו באים מסוגי יישוב שונים, כפריים ועירוניים, לרבות דרוזים וצ'רקסים. ב-2003 הועברה הבעלות על בית הספר מהקיבוצים ל'רשת ברנקו וייס'. עיקרה של התוכנית הייחודית ב'פינה' בשתי התקופות הראשונות היה לימוד וחינוך קיבוצי-משותף בפנימייה לנערים ילידי הקיבוץ והעיר כאחד, בקבוצות שכמחציתן מהקיבוץ וכמחציתן ילדי חוץ מעליית הנוער. ייחודה של פינת אנה פרנק נחקר במשך 60 שנותיה בחמישה 'גלים' של מחקרים; אלה מהווים נדבכים, הבנויים זה על גבי זה במעין תל ארכיאולוגי: (1) מרטין וולינס, מתחום העבודה הסוציאלית (המחקר הראשון, 1969); (2) הפסיכולוגים ההתפתחותיים לורנס קוהלברג ותלמידיו יוסף רימר וג'והן סניירי, שגם ביססו את התוכנית החינוכית 'הקהילה הצודקת' על סמך ממצאיהם; (3) החינוכאים מרים בן-פרץ, משה גלעדי ויובל דרור, שחידשו בגישתם הקהילתנית; (4) החינוכאים יעקב ליברמן ויובל דרור שבחנו במחקר בין-לאומי את 'המוסד החינוכי' של השומר הצעיר בקיבוץ גן-שמואל, בין היתר בהשוואה לפינת אנה פרנק ששיטתה החינוכית הייתה מאוד דומה; (5) איש מנהל החינוך סער הראל, האחרון שחקר (ב-2014) את פינת אנה פרנק ושני בתי ספר על-יסודיים הטרוגניים ואינטגרטיביים נוספים בגליל העליון. המאמר מחולק לשלושה חלקים: (א) סיפור וניתוח תולדותיה של פינת אנה פרנק על שלוש תקופותיה; (ב) הפקת לקחים חינוכיים-יישומיים ועדכניים מכל מחקרי 'הפינה' לדורותיהם, גם מעבר לה, בישראל ובעולם; (ג) סיכום: שיטת המחקר ההיסטורית-חינוכית והפקת לקחים מתודולוגיים באשר לתרומתה לקביעת מדיניות חינוכית ברמות ה'מיקרו' המוסדי, ה'מאקרו' הארצי והעולמי וה'מסו' (דרגי הביניים של אזורים, רשתות חינוכיות, תנועות חברתית-חינוכית ויחידות בממסד הממשלתי); הדמיון בין מחקר היסטורי-חינוכי למחקר ארכיאולוגי באשר לרב-שכבתיות, המחקרים החוזרים ונשנים והבין-תחומיות שלהם. המתודולוגיה שננקטה, בנוסף למחקר היסטורי-חינוכי המתרכז ב'חקר מקרה' אחד, הינה 'סינתזה מחקרית' (research synthesis) של כל המחקרים שנערכו עד כה על פינת אנה פרנק מ-1969 ועד 2014. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationמחקרים חדשים של הגליל
Editorsציונה גרוסמרק, חיים גורן, יאיר זלטנרייך, מוסטפא עבאסי, זאביק גרינברג
Place of Publicationתל-חי
Publisherהמכללה האקדמית תל-חי
Pages193-218
Number of pages26
Volume3
ISBN (Print)9789659143412
StatePublished - 2018

IHP Publications

  • ihp
  • Boarding schools
  • Collective education -- Israel
  • Community schools
  • Education -- History
  • Education -- Israel -- Administration
  • Education -- Research
  • Education, Secondary
  • Educational change
  • Sasa (Israel)
  • Schools
  • בית ספר פינת אנה פרנק, סאסא
  • בתי ספר אזוריים
  • בתי ספר קהילתיים
  • חינוך -- היסטוריה
  • חינוך בקיבוץ
  • חינוך תיכון
  • מחקר חינוכי
  • מערכת החינוך
  • סאסא (קיבוץ)
  • פנימיות וכפרי נוער
  • שינוי חינוכי

RAMBI Publications

  • rambi
  • Education -- Israel -- History -- 20th century
  • Frank, Anne -- 1929-1945 -- Appreciation
  • Sasa (Israel) -- History
  • Schools -- Israel

Cite this