מה דלז עוזר לנו לראות בסרטוני הכיבוש של בצלם?

רועי וגנר, בעז חגין

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

המחברים מנתחים סרטוני וידיאו שצולמו על ידי תחקירני ארגון 'בצלם' ועל ידי פלסטינים/יות במסגרת פרויקט 'חמושים במצלמות' של אותו ארגון. וגנר וחגין אינם דנים בסרטונים כ"ייצוג", המאפשר לתבוע תביעות בתחום זכויות האדם והמשפט הבינלאומי, אלא מחלצים מהם טענות ותביעות פוליטיות רחבות יותר. הם רואים בסרטוני הווידיאו של פרויקט 'חמושים במצלמות' את התפרקות התיאורים השכיחים של "הסכסוך" הישראלי פלסטיני, המוגבלים לטענתם לסוביקטים ולקולקטיבים ברורים ומובחנים, המשמרים לאורך זמן את זהותם הקוהרנטית ופועלים בדרכים ברורות. מבחינתם של וגנר וחגין, שעה שהשלטון מנסה להשליט משטר ראייה אחיד על כלל האירועים במסגרת מה שקרוי "הסכסוך" הדו-לאומי, הדימויים שעולים מסרטוני 'חמושים במצלמות יוצרים מרחב של שפה מינורית, המתנסח כתשובה לשפות השולטות (השפה השלטת של הסכסוך הלאומי ושפת הארגונים של החוק ההומניטרי הבינלאומי). מרחב זה דורש לפרק את המיתוסים לטובת מסירה של סיפור חדש שיעצב עם אשר עתיד לקום, שאינו העם הפלסטיני או העם היהודי, המבוצרים כיום בעמדותיהם באופן שמקשה על שינוי של מסגרות חשיבה. לעומת ההתבצרות הזו, הדימויים העולים מסרטוני הווידיאו של 'חמושים במצלמות' קוראים תיגר ומזמינים אותנו לנסח מחדש תביעות שמחוץ להיגיון השולט של הסכסוך הלאומי. העם הנעדר איננו אומת העולם השלישי שעוד צריכה לקום; זהו עם של סולידריות על-לאומית, המתרחשת כאן ועכשיו באמצעות פעולה ישירה נגד אסון מתמשך. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationתרבות חזותית בישראל (קובץ בעריכת סיון רג'ואן שטאנג ונועה חזן)
Place of Publicationתל אביב
Publisherהקיבוץ המאוחד
Pages224-252
Number of pages29
ISBN (Print)9789650208271
StatePublished - 2017

IHP Publications

  • ihp
  • Arab-Israeli conflict
  • Arts -- Political aspects
  • Deleuze, Gilles -- 1925-1995
  • Television film
  • אומנויות ופוליטיקה
  • בצלם (ארגון)
  • דלז, ז'יל -- 1925-1995
  • יחסי ישראל-ערב
  • סרטי וידאו

Cite this