מדע דיסציפלינרי, "חופש אקדמי" ושלטון ה"מומחים": ביקורת עקרונות האתיקה המקצועית/האקדמית, ע"פ פרופ' כשר [מאמר תגובה]

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המאמר משתמש בוויכוח אודות גבולות החופש האקדמי כדי לבקר (לאשש ולהפריך) את עקרונות האתיקה המקצועית (והקוד האתי לאקדמיה) של פרופ' כשר, וזאת באמצעות הצבעה על המקום המרכזי שכשר מעניק לדיסציפלינות, לפרופסיות ולמומחים. תהליכים אלה יוצרים פאודליזציה של המדע והופכות את האתיקה דיסציפלינריות ושל כוחות מוסדיים במדע (bias) המקצועית לשבויה של הנחות-מוסוות ודעות-קדומות וברפואה. המתודולוגיות הנפרדות (והשאלות שמקובל לשאול בכל תחום) יוצרות שפות מקצועיות נפרדות, ובכך הופכים את המדע והאקדמיה הדיסציפלינריים ל"מגדל בבל", בו דיונים בין-תחומיים ורב-תחומיים הם החריג ולא הכלל; "חופש אקדמי" נשמר בגבולות הדיסציפלינות בלבד, וכפוף לשיקולים מקובלים וקבילים בהן. את האתיקה המקצועית מגדיר כשר כתחום ש"רחב" מהמוסר, מכיוון שהוא כולל גם את החלק המקצועי, שהופך לכאורה ל"א-מוסר" (amoral), בעוד "אתיקה" מקצועית הופכת להיות משועבדת למומחים, במיוחד בפרופסיות (רפואה, למשל), שקיבלו סמכות לקבוע את ה"אמת" בתחומם (החלק המקצועי), ולכן גם את ה"טוב". כשר מציע "סדר" שיטתי (סיסטמתי) (אידיאל שמרני) כקריטריון המונע שרירותיות באתיקה המקצועית (ובמדע), וזאת להבדיל משיקולים מערכתיים (סיסטמיים), חוצי-דיסציפלינות. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)103-128
Number of pages26
Journalהרבעון לחקר ארגונים וניהול משאבי אנוש
Volume5
Issue number1
StatePublished - 2020

Keywords

  • Kasher, Asa
  • Bioethics
  • Science
  • Conservatism
  • Ethics
  • Democracy
  • Professional ethics
  • Universities & colleges
  • academic freedom

Cite this