Abstract
מאמר זה מציע מדד חדש לזיהוי מחירים בשוק הנדל"ן (להלן "מדד הנכונות להתפשר על המחיר"), וזאת בהתבסס על הפער בין המחיר הראשוני המבוקש על ידי מוכרי דירות לבין המחיר הסופי של העסקה. המאמר מתבסס על נתוני מודעות מאתרי יד 2 ועל נתוני רשות המסים כדי לזהות, בהתאמה, את המחיר שצוין במודעה ואת המחיר הסופי שבו נמכרה אותה דירה, ומיישם את המדד על 28,933 דירות שנמכרו ב-28 ערים גדולות בישראל החל משנת 2015 עד לרבעון השלישי של שנת 2017. הממצא המרכזי הוא שבין הרבעון השלישי של שנת 2016 לבין הרבעון השלישי של 2017 חלה עלייה ניכרת בנכונות מוכרי דירות מיד שנייה להתפשר על המחיר הסופי של העסקה. העלייה בנכונות להתפשר - מהסכמה להפחתת %4.3 מהמחיר שפורסם במודעה (להלן: "מחיר המודעה) ברבעון השלישי של 2016, להפחתה של %5.8 ממחיר זה ברבעון השלישי של 2017 - ניכרת כמעט בכל הערים במדגם, וזאת גם בהתחשב בשינויים בתמהיל מאפייני הדירות שנמכרו. לבסוף, ישנן אינדיקציות לכך שהעלייה בנכונות להתפשר בקרב מוכרי דירות מיד שנייה גדולה במיוחד בערים שבהן קדמו בשנה האחרונה פרויקטים של מחיר למשתכן.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 56-81 |
Number of pages | 26 |
Journal | חידושים בניהול |
Volume | 2 |
State | Published - 2018 |
IHP Publications
- ihp
- Capital market
- Consumer price indexes
- Contracts for deeds
- House buying
- House selling