מבדק השלמת קולוקציות להערכת הידע המילוני בכיתות ב'-ז'

מיטל מנשרי, עמליה בר און

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

קשיים לקסיקליים הם אחד התחומים הבולטים בקרב ילדים עם הפרעת שפה. הם מהווים אינדיקטור ליכולות לשוניות אחרות, ולכן הערכתם חשובה במיוחד ."מבדק השלמת קולוקציות" (בר-און, 2010) נבנה לצורך הערכת הידע המילוני בגיל ביתהספר .קולוקציות הן צירופי מילים שיוצרים יחד ביטויים מסוגים שונים, והן אחד המאפיינים הבולטים של המילון האורייני. מטרת המחקר היתה להסב את מבחן הקולוקציות מכלי מחקרי לכלי אבחוני מהימן ותקף. שיטה: המחקר ריכז נתונים שנאספו לאורך השנים במחקרים ובאבחונים שונים מ-443 נבדקים מכיתות ב'-ז', כולם ממיצב סוציו-אקונומי בינוני עד גבוה. על נתונים אלה נערכו ניתוחים סטטיסטיים להגדרת המהימנות והתקפות. תוצאות: הנתונים שנאספו מהמקורות השונים לא נבדלו ביניהם ,וכן, לא נמצא הבדל בין העברה בכתב ובעל-פה, החל מכיתה ד'. ממצא זה איפשר את ריכוז הנתונים. המהימנות בשלוש הרשימות נמצאה גבוהה, בין כל שתי כיתות נראתה התפתחות וערכי התוקף המתכנס והמבחין מעידים שהמבדק בוחן ידע מילוני. דיון ומסקנות: מבדק הקולוקציות נבנה מתוך השפה העברית והותאם למילון האורייני המתפתח. הוא קל, מהיר ופשוט להעברה ומאפשר גמישות באופן העברתו. הניתוחים סטטיסטיים מצביעים שהוא יכול לשמש ככלי אמין ואינדיקטיבי להערכת הידע המילוני הצפוי בכל גיל. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)69-91
Number of pages23
Journalד"ש ברש"ת
Volume39
StatePublished - 2020

IHP Publications

  • ihp
  • Hebrew language -- Idioms
  • Junior high school students
  • Knowledge and learning
  • Language acquisition
  • Language disorders
  • School children
  • Vocabulary

Cite this