מבדק "השלמת מילה גזורה" להערכת הידע המורפו-מילוני בכיתות ג'-ז'

ליטל לחמי-קקון, גלית אביבי-בן-צבי, עמליה בר און

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

התפתחות הידע המילוני שלובה בהתפתחות הידע המורפולוגי ולממשק ביניהם תרומה משמעותית להתפתחות כישורי שפה ויכולות אורייניות. לפיכך, להערכת הידע המורפו-מילונימחשיבות ייחודית הן בפן המחקרי והן בפן הקליני. מבדק "השלמת מילה גזורה"(בר -און, 2010 ) נבנה לצורך הערכת הידע המורפו-מילוני בגיל בית הספר ומהווה את הבסיס לעבודה זו. המבדק בוחן גזירה של פעלים, תארים ושמות פעולה בדרך של השלמת מילה במשפטים קצרים המכילים מילת הטרמה, ממנה יש לגזור את מילת המטרה. מטרת המחקר היא להסב את מבדק "השלמת מילה גזורה" מכלי מחקרי לכלי אבחוני מהימן ותקף.המחקר ריכז נתונים שנאספו במחקרים ובאבחונים שונים מ-282 נבדקים בעלי התפתחות טיפוסית בכיתות ג'-ז', כולם ממיצב סוציו-אקונומי בינוני עד גבוה. על נתונים אלה נערכו ניתוחים סטטיסטיים להגדרת המימנות והתקפות של המבדק. הניתוחים לימדו על מהימנות גבוהה, על דמיון בין ממוצעי המקורות השונים בכל שכבת גיל, על התפתחות בין כיתה ג' לכיתה ו' (שקובצה עם כיתה ז) ועל היעדר הבדל בין האופנות הדבורה והכתובה החל מכיתה ד'. ניתוחי תוקף מתכנס ומבחין העידו על תקפות המבדק. מהממצאים עולה שהמבדק יכול לשמש ככלי אמין ואינדיקטיבי להערכת הידע המורפו-מילוני בשנות בית הספר היסודי המאוחרות .למבדק יתרונות רבים: הוא נבנה מתוך השפה העברית וכולל מגוון מבנים, הוא קל, מהיר ופשוט להעברה ומאפשר גמישות באופנות העברתו, כך שהוא יכול לשמש קלינאים וחוקרים באבחון ובהתוויית תכנית טיפולית, כמו גם במחקר.
Original languageHebrew
Pages (from-to)93-120
Number of pages28
Journalד"ש ברש"ת
Volume39
StatePublished - 2020

IHP Publications

  • ihp
  • Hebrew language -- Errors of usage
  • Hebrew language -- Morphology
  • Junior high school students
  • Knowledge and learning
  • Language acquisition
  • Language awareness
  • School children
  • Vocabulary

Cite this