Abstract
שאלת יחסו של הרמב"ם למיסטיקה, היא סבוכה ומורכבת. שיקולים אידיאולוגיים עמדו ללא ספק ביסוד הטענה ההיסטוריוגרפית שהעלה גרץ בדבר צמיחת הקבלה מתוך העימות עם הרציונליזם של הרמב"ם וממשיכיו. אולם גם ביסוד רובן של ההיפוטזות המחקריות מאז ועד היום עומדת ההנחה בדבר מתח היסטורי כזה או אחר בין שתי תופעות, שהאחת משוייכת לתחומי ה"מיסטיקה" בעוד האחרת נוטלת חלק במסורת של השיח הפילוסופי והמדעי ה"רציונלי". במסגרת התיאור ההיסטוריוגרפי מייצגת דמותו של הרמב"ם את הרציונליזם הטהור כמעין "נאורות של ימי הביניים", ואילו המיסטיקה מופיעה כריאקציה לתנועת ההשכלה הביניימית בנוסח גרץ או לפעמים גם כפיתוח שלה. השאלה על אודות המרכיב המאגי במחשבת הרמב"ם שייכת לתחום עיון אחר מזה של הדיון במיסטיקה. העיסוק בפרקטיקות עממיות של ידע לבין שאלות יסוד מתחומי ההיסטוריה והפילוסופיה של המדע ושל הפרקטיקה המדעית מהעת העתיקה ועד לעת החדשה המוקדמת, בעיקר דרך העיון בהיסטוריה של המדע. שיוכה של המאגיה לתחומי הדיון המיסטי והאי-רציונלי הוא אנכרוניסטי. עמדת הרמב"ם נגד פרקטיות מאגיות עממיות היתה נחרצת והובאה בבירור בכתביו אך אין די בעמדה נורמטיבית נגד המאגיה מצידו של איש מדע ופילוסוף. השאלה היא מהי תפיסת המציאות שלו ועד כמה יש בה מקום לכוחות היסודיים הפועלים בתחומי המאגיה, האלכימיה, האסטרולוגיה ודומיהם. המאמר עוסק בשאלה: כיצד ראו פרשני הרמב"ם את יחסו למיסטיקה ולמאגיה במורה נבוכים, וכיצד הבינה את זה המסורת הנוצרית.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 99-132 |
Number of pages | 34 |
Journal | דעת: כתב-עת לפילוסופיה יהודית וקבלה |
Volume | 64-66 |
State | Published - 2009 |
IHP Publications
- ihp
- Cabala
- Witchcraft
- אקהרט, יוהנס -- 1260-1327
- כישוף
- מיסטיקה נוצרית
- משה בן מימון (רמב"ם) -- מורה נבוכים
- קבלה
RAMBI Publications
- rambi
- Cabala -- History
- Jewish philosophy
- Jewish philosophy -- Middle Ages, 500-1500
- Magic
- Mysticism -- Judaism -- History
- משה בן מימון -- 1138-1204 -- ביקורת ופרשנות
- משה בן מימון -- 1138-1204 -- מורה נבוכים