Abstract
המאמר מבקש להציע הערכה מקיפה של משמעותן המדעית, החברתית, הארגונית והתעמולתית של מדידות גופניות, ובפרט מדידות פנים, לשם זיהוי גזעי בגרמניה הנאצית. חציו הראשון של המאמר עוסק בהקשרים שבהם למדידות הפנים מודעה חשיבות שולית יחסית. המאמר בוחן את תפקידן של מדידות פנים במערכת החינוך הנאצית, ומראה כיצד זיהוי גזעי היה כשלעצמו סוגיה פדגוגית רגישה. המשך המאמר בוחן את תפקידן של מדידות גזע בהקשר של זיהוי היהודים ו'ניפויים' מגוף העם הגרמני, תוך התייחסות לקביעת אבהות בהקשר זה. המאמר אף מבקש להעריך את מקומה של מדידה גזעית במחקר האנתרופולוגי האקדמי בתקופה הנאצית. חציו השני של המאמר מוקדש לזירות שבהן מדידות פנים לצורך זיהוי גזעי תפסו מקום מהותי יותר: בקבלה לשורות האס-אס, בסינונם של איכרים ושל בני נוער במוסדות חינוך נאציים ובברירה הגזעית של אוכלוסיות בשטחים שסיפחה וכבשה גרמניה הנאצית. קיים פער ניכר בין ההצגה של מדידות אלה בתעמולה ובמערכת החינוך ובין השימוש בהן לשם זיהוי של שיוך גזעי. המאמר מתייחס גם לוויכוחים היסטוריוגרפיים הקשורים לסוגיות הנידונות.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 91-131 |
Number of pages | 41 |
Journal | היסטוריה: כתב-עת של החברה ההיסטורית הישראלית |
Volume | 45 |
State | Published - 2020 |
IHP Publications
- ihp
- Anthropometry
- Education -- Germany
- Employee selection
- Evaluation
- Face
- Germany -- History -- 1933-1945
- Historiography
- Jews -- Germany
- Measurement
- National socialism
- Nazi propaganda
- Paternity
- Physical anthropology
- Racism -- Germany
- Research -- Germany