להיות מנהל בית-ספר בתקופה שלפני הפנסיה: הבנת הצרכים של מנהלים בשלב הקריירה המאוחרת, את המשימות העומדות בפניהם ואת התנסויותיהם

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מטרת המחקר שתוצאותיו מוצגות כאן, הייתה לבחון את ההתנסויות של מנהלים שהגיעו לעמדת הניהול בשלב מאוחר יחסית בקריירה שלהם, את צרכיהם ואת ההתנהגויות שלהם, להתחקות אחר הגורמים האישיים והקונטקסטואליים המשפיעים על אופיו של שלב זה בניהול בית-ספר ולספק תובנות מעמיקות יותר על הדימוי הנתפס של מנהלים בשלב הקריירה המאוחרת. המחקר נערך מתוך רצון להשלים את הפער התיאורטי והמחקרי שקיים בנוגע לשלב זה ביחס לקריירה מאוחרת בקרב מנהלי בית-ספר בישראל. המחקר מבוסס על ראיונות מובנים למחצה עם מנהלים ותיקים (בני 55 או יותר), עם המורים שעובדים עם המנהלים הללו, ועם מפקחים של משרד החינוך שבמחוז פיקוחם יש מנהלים ותיקים. נמצא, כי קריירה מאוחרת בניהול בית-ספר מאופיינת במחויבות ארגונית גבוהה, במחויבות רגשית כלפי התלמידים, במרץ רב, גם אם פחות מבעבר, בנטייה להציב יעדים חדשים או במעורבות פעילה בשינויים וברפורמות המוצעים בסביבה החינוכית, כמו גם באימוצה של מנהיגות משתפת. אבל בעוד שסוגיות הקריירה שצוינו עד כה משותפות למנהלי בית-ספר משלבי קריירה שונים, הרי שתחושת הצלחה מקצועית ותחושת עצמי מקצועי בולטות במיוחד בשלב הקריירה המאוחרת. מסקנות תיאורטיות ויישומיות של המחקר המדווח מוצגות בסוף המאמר. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)35-66
Number of pages32
Journalעיונים במינהל ובארגון החינוך
Volume33
StatePublished - 2013

IHP Publications

  • ihp
  • Career development
  • Educational change
  • Older people -- Employment
  • Organizational commitment
  • School principals
  • Schools
  • בתי ספר
  • מחויבות ארגונית
  • מנהלי בתי ספר
  • עובדים מבוגרים
  • קריירה
  • שינוי חינוכי

Cite this