Abstract
חשיפה קצרה לזוגות מלים כתובות גורמת לקוראים מיומנים לבצע טעויות נדידה, שבהן אות ממילה אחת בזוג נתפסת כחלק מהמילה האחרת בזוג (לדוגמא משחק מרתק שנקרא כמרחק משתק). טעויות כאלה קיימות גם אצל קוראים עם לקות קריאה מסוג דיסלקסיה קשבית, כאשר המילים מוצגות ללא הגבלת זמן. במחקר זה בחנו מספר היבטים של קריאת זוגות מילים בחשיפה קצרה, כגון סוגי טעויות, שימור מקום בנדידה, השפעת כיוון הקריאה ומיקומים רגישים לנדידות והשווינו לממצאים ממחקר על דיסלקסיה קשבית התפתחותית. מצאנו שברב ההיבטים יש דמיון בין דפוס הקריאה של קוראים מיומנים בחשיפה קצרה לזה של בעלי דיסלקסיה קשבית התפחותית. ההבדל המשמעותי בין הקבוצות הוא בפיזור של סוגי הטעויות הקשביות השונות (נדידות, השמטות אות זהה ונדידות באפר מהזוג הקודם). הבדל זה יכול לרמוז על כך שתהליכים שונים מתווכים את הפגיעה בקריאה בחשיפה קצרה ואת הקריאה בדיסלקסיה קשבית. הצגנו זוגות מלים גם באופן אנכי זה לזה ומצאנו דמיון רב בין השפעה אופקית על הקריאה בחשיפה קצרה להשפעה אנכית. הבדל ביניהן נמצא בעיקר במיקומים הרגישים לנדידה, להשמטת אותיות במלים שלמות ולהחסרת אותיות בתגובות חלקיות. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 30-50 |
Number of pages | 21 |
Journal | שפה ומוח |
Volume | 9 |
State | Published - 2010 |
IHP Publications
- ihp
- Dyslexia
- Errors
- Reading disability