כיצד ילדים עם ליקויי שמיעה מפיקים ומבינים משפטי זיקה?

רונית שטרמן, נעמה פרידמן

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

חשיפה מוגבלת לשפה המדוברת בגיל הקריטי לרכישת שפה מולידה איחורים וחריגויות בהתפתחות התחביר. המחקר הנוכחי עוסק במאפייני התחביר של ילדים לקויי שמיעה אוראליים דוברי עברית. מחקרים קודמים מצאו שילדים לקויי שמיעה מתקשים בהבנת מבנים תחביריים הנגזרים מתנועה תחבירית, והמחקר הנוכחי ביקש לבדוק האם קושי זה בא לידי ביטוי גם בהפקה של משפטים מסוג זה. במחקר השתתפו 14 ילדים אוראליים פרה-לינגוואליים עם לקות שמיעה עצבית בדרגות בינונית עד עמוקה, המשולבים באופן אינדיבידואלי בכיתות רגילות. המחקר כלל שני ניסויים שנועדו לדובב את הנבדקים להפיק משפט זיקה. מתוצאות הניסויים עולה שילדים לקויי שמיעה מתקשים להפיק משפטי זיקת מושא עם תנועה תחבירית. הם בוחרים להפיק משפטים שאינם כוללים זיקות מושא, מפיקים זיקות שאינן דקדוקיות, או מפיקים זיקות מושא עם כינויים מוסבים ובכך הופכים את זיקת המושא למשפט ללא תנועה. לאור השימוש הרב בכינויים מוסבים בעת הפקת משפטי זיקת מושא, נערך ניסוי שלישי שנועד לבדוק האם הוספת כינוי מוסב יכולה לסייע בהבנת משפט הזיקה. מממצאי הניסוי השלישי עולה שאכן תוספת כינוי מוסב משפרת את יכולתם של ילדים לקויי שמיעה להבין משפטי זיקה. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)58-71
Number of pages14
Journalדש: דיבור שפה ושמיעה
Volume28
StatePublished - 2007

IHP Publications

  • ihp
  • Deaf children
  • Grammar, Comparative and general -- Sentences
  • ילדים חירשים וכבדי שמיעה
  • משפט זיקה (דקדוק)

Cite this