Abstract
החת"ם סופר הקדיש בנעוריו תקופה לא מבוטלת ללימוד ה'חכמות' והיה רגיש ומודע לנקודת המבט התכליתית-הרציונלית ולהשפעותיה ההרסניות על התרבות הלמדנית שביקש לשמר. פן מסוים של נקודת מבט תכליתית זו אפשר לנסח בעזרת הפילוסוף שלמה מימון (1753-1800), שעבר בעצמו המרה תרבותית רבת משמעות מלמדן תלמודי פולני לפילוסוף גרמני ולפרשן קאנטיאני. לדבריו 'רוב מניינם של אנשי פולין למדנים הם', הווה אומר כלשונו 'בני אדם המתמכרים לעיון ולבטלה'. מה תשובה ישיב 'בטלן' מדופלם דוגמת החת"ם סופר לריקון משמעותי כזה? המאמר מבקש לבחון את תגובתו של החת"ם סופר דרך הפריזמה האישית שמעניקה לה יצירתו הדרשנית והפרשנית, המופנית אל קהלו הקרוב ואל עולמו הפנימי. בקטעי דרוש מרובים נדרש החת"ם סופר להתמודדות גלויה עם 'אפיקורסים' ועם הלכי מחשבתם. המאמר עוסק בשאלה מהי מסורת השיח הביקורתי שאליה שייכת ההערכה השיפוטית הנוקבת ללמדנות הרבנית באשר היא של שלמה בן יהושע, שקרא שמו על שם הרמב"ם, ושל אחרים מבני דורו.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 557-585 |
Number of pages | 29 |
Journal | תרביץ: רבעון למדעי היהדות |
Volume | 79 |
Issue number | 3-4 |
State | Published - 2011 |
IHP Publications
- ihp
- Bible -- Criticism, interpretation, etc
- Jews -- History -- 18th century
- Sofer, Moses -- 1762-1839
- Spinoza, Benedictus de -- 1632-1677