"כאילו כותל אליו לפנות" - מערכת החינוך מול הורים עם מוגבלויות

חיה גרשוני

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

רפורמות שונות בחינוך עוסקות בשילוב והכלה של תלמידים עם מוגבלויות, אולם המערכת אינה מתייחסת למקרים של הורים עם מוגבלויות, ובפרט מוגבלויות נפשיות ושכליות. קבוצה זו אינה מזוהה במסגרות שונות כמו חקיקה והדרכת מורים, אך עם זאת, במישור המעשי עובדי הוראה נתקלים תכופות בהורים אלו ומשפיעים רבות על עיצוב הורות זו.שאלת המחקר היא מהו תפקידה של המערכת החינוכית הנתקלת בתלמידים שהוריהם הם אנשים עם מוגבלויות? מטרת המאמר להעלות מודעות לקיומה של קבוצת הורים עם מוגבלויות, לתאר את תפקידם של מוסדות החינוך הפוגשים הורים אלו ולהציע מתווה ראשוני לתמיכה בהורות זו.מאמר זה נכתב כחלק מעבודת דוקטור העוסקת בהורות של זוגות חרדים עם מוגבלויות. המחקר התבצע במתודולוגיה איכותנית באמצעות ראיונות עומק עם הורים עם מוגבלויות, עם בני משפחתם ועם אנשי מקצוע. בניתוח הממצאים עלה שהמערכת החינוכית מעורבת במערכות השונות המשפיעות על תלמיד שהוריו עם מוגבלויות. המעורבות באה לידי ביטוי עם הילד והוריו, עם המשפחה המורחבת ועם רשויות פורמליות. מעורבות זו יכולה להיות שיתופית ותורמת, אך גם קונפליקטואלית ונפיצה. לפיכך, יש לזהות את קבוצת ההורים הזו ולהציע מענים ממוקדים להכוונת המורים ולסיוע להורות, תוך דגש על גבולות ברורים והכרה בחשיבות תרומתם של מורים, תרומה התומכת בהזדמנות שווה לאנשים עם מוגבלויות למימוש הורותם. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)17-57
Number of pages41
Journalחוקרים @ החינוך המיוחד
Volume1
StatePublished - 2021

IHP Publications

  • ihp
  • אנשים עם מוגבלות
  • People with disabilities
  • הורים
  • Parents
  • הזכות להורות
  • חרדים
  • Ultra-Orthodox Jews
  • שוויון הזדמנויות בחינוך
  • Educational equalization
  • זכויות אנשים עם מוגבלות
  • מערכת החינוך
  • Education -- Israel -- Administration
  • הורים וילדיהם
  • Parent and child
  • תלמידים
  • School children
  • ילדים להורים עם מוגבלות
  • אחריות הדיווח
  • פרטיות
  • Privacy

Cite this