יחסי עבודה-משפחה: ביטויים ייחודיים בקרב לקויי למידה ומשפחותיהם

מיכל גרוס-ספקטור, דקלה בראון, רחל גלי צינמון

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המאמר הנוכחי מתמקד בהיבטים של קונפליקט והעשרה בשילוב שבין עבודה ומשפחה בקרב אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים. השאלה המנחה מאמר זה היא האם יש צורך במודלים ייחודיים להבנת השילוב שבין עבודה ומשפחה בקרב אוכלוסיות אלה, או שהמודלים התיאורטיים הקיימים מתאימים גם להן. שאלה זו נבחנה באמצעות שני מחקרים. במחקר הראשון השתתפו 187 סטודנטים צעירים, בגילאי 19 עד 31 (M=26), עם (N=95) וללא (N=92) לקות למידה, אשר השיבו לשאלוני ציפיות מיחסי עבודה ומשפחה עתידיים. הממצאים הצביעו על ציפייה רבה יותר להעשרה של חיי המשפחה את העבודה בקרב סטודנטים צעירים בעלי לקויות למידה. ההתנסויות בפעילויות פנאי בעבר קשורה בהגברת הציפיות לקונפליקט בין התפקידים בקרב סטודנטים בעלי לקות למידה ובמיתון הציפיות לכך בקרב חבריהם שאינם בעלי לקות זו. במחקר השני השתתפו 100 אימהות עובדות בגילאי 31-51 (M=39.5) שלמחציתן ילדים בעלי לקויות למידה, אשר השיבו לשאלוני קונפליקט והעשרה בין תפקידי העבודה והמשפחה ומעורבות בחיי ילדיהן. הממצאים הראו כי אימהות לילדים בעלי לקויות למידה חוו רמות גבוהות יותר של קונפליט משפחה המפריעה לעבודה וכן רמות גבוהות יותר של העשרת העבודה את המשפחה בהשוואה לאימהות לילדים שהתפתחותם תקינה. ההבדלים שנמצאו בין שתי קבוצות האימהות, בהתייחס לקשרים בין יחסי עבודה ומשפחה לבין מעורבותן, היו חזקים יותר בקרב אימהות לילדים ללא לקויות. ממצאי המחקר מצביעים על הפוטנציאל בשימוש במודלים תיאורטיים קיימים בעבודה עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים בתחום התפתחות קריירה, וכן על הצורך בהתייחסות נפרדת להיבטים ייחודיים. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)174-190
Number of pages17
Journalהייעוץ החינוכי
Volume18
StatePublished - 2014

IHP Publications

  • ihp
  • Career development
  • College students
  • Learning disabilities
  • Leisure
  • Mother and child
  • People with disabilities -- Family relationships
  • Work and family
  • Young adults

Cite this