Abstract
מראשית דרכם גרסו הקראים שא' בניסן הוא ראש השנה למועדים, וט"ו בתשרי, היום הראשון של חג סוכות, הוא ראש השנה לשנת השמיטה ולשנת היובל ואף למצוות המעשרות. ל'חדש השביעי באחד בחדש (ויקרא כג, כד; במדבר כט, א), הוא א' בתשרי, אין דבר עם ראש השנה, והקראים קראו לו "יום תרועה". במאמר זה המחבר בוחן את משמעות מועד זה בהלכה הקראית הקדומה ומציג את המחלוקת הקראית באשר לדרך שבה לקיים את התרועה. כמו חז"ל לפניהם נידרשו הקראים לשאלה אם יש משמעות הלכתית לעובדה שבוויקרא כג כד, כתוב 'זכרון תרועה', בעוד שבמדבר כט א' כתוב 'תרועה' בלבד. התקיעה בשופר היא אחד מסמלי ראש השנה הרבני. הכתוב 'תקעו בחודש שופר בכסה ליום חגנו' (תהילים פא, ד), שימש לחז"ל אחת הראיות לתקיעה בשופר בראש השנה. הקראים ניתקו פסוק זה ממצוות התרועה ביום תרועה, ובמאמר מוצג השיח שלהם על אודות פסוק זה. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | "Yom Teru'ah" in Early Karaite Halakhah |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 83-108 |
Number of pages | 26 |
Journal | פעמים: רבעון לחקר קהילות ישראל במזרח |
Volume | 170-171 |
State | Published - 2023 |
IHP Publications
- ihp
- Karaite law
- Rosh ha-Shanah
- Shofar
- Jewish calendar
- Karaites (Jewish law)
- Bible -- Criticism, interpretation, etc
- Rosh Hodesh
- Qirqisānī, Yaʻqūb ibn Isḥāq -- active 10th century