'יום תחית אי-אז ובריאת-יש-מתהו': עיון ב'שירת ארץ העברים' לאהרן אמיר

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

כל אמצעי העיצוב של 'שירת ארץ העברים' מושפעים ממגמתה הרעיונית ומכוונים להמחיש אותה: הציור המטאפורי המרכזי - עליית שחר חדש וטהור מתוך אפלה רקובה ומאוסה - מבטא את אמונתו של הדובר בצידקת האידיאולוגיה שלו, בהכרחיותה ובעליונותה על קודמותיה. מבנה היצירה, המושתת על מערכות של פרטים המתלכדים בתוך מסגרות מארגנות, ממחיש את עושרה של 'ארץ העברים' ואת רבגוניותם של יושביה המותכים לאומה מלוכדת אחת. הלשון הארכאית, המשלבת בתוכה יסודות מודרניים, ממחישה את הווייתה הכפולה של המציאות החדשה-מתחדשת ב'ארץ העברים'. התפעמותו של הדובר, המתבטאת בעיקר בקריאותיו הפאתטיות, משקפת את תחושת הרוממות, שבהתגשמות החזון, והאקט בו מסתיימת היצירה משווה ממד של קדושה למעמד. גם האלמנטים האידיאולוגיים עצמם אינם נמסרים בדרך ישירה אלא משולבים בתמונה הכוללת שפורש הדובר, וכך מתגבר כוחם הודות למציאות המוחשית ממנה הם צומחים. ההתאמה בין תוכן, מבנה, לשון וטון מאפשרת ליצירה לפעול על הקורא בכמה מישורים בבת-אחת ולהעביר אליו את המסר האידיאולוגי באמצעים סוגסטיביים, שבהם כוחה ויתרונה של יצירת האמנות. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)209-233
Number of pages25
Journalתעודה
Volumeה
StatePublished - 1986

IHP Publications

  • ihp
  • אמיר, אהרן -- שירת ארץ העברים

Cite this