טקסים, חינוך והיסטוריה: יום השואה ויום הזכרון בבתי ספר בישראל

אבנר בן עמוס, אילנה בית-אל

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

מחברי המאמר מצביעים על ישראל כמדינה שבה טקסי זכרון בעלי משמעות לאומית הפכו לחלק ממסגרות ההוראה הרשמיות, לצד החינוך האינטלקטואלי המקובל, שעבר אוניברסליזציה עם קום המדינה. הקיום של שתי תפיסות חינוך סותרות זו לזו התבסס על הנחה - מפורשת או מובלעת - שפיתוח החוויה הרגשית באמצעות טקסים הוא עניין שונה ונפרד מן הלימוד העיוני, שעיקרו פיתוח היכולת האינטלקטואלית. כך השתרשה האמונה, שבתוך מסגרת חינוכית אחת ניתן להנחיל ידע אובייקטיבי בעל משמעות אוניברסלית, ובעת ובעונה אחת לעצב את הזיכרון הקולקטיבי של התלמידים. יחד עם זאת, מתברר שבתחום אחד - תחום הוראת השואה - היה המתח גדול מדי והוא התפרץ שוב ושוב בוויכוח ציבורי נוקב.
Original languageHebrew
Title of host publicationחינוך והיסטוריה
Subtitle of host publication הקשרים תרבותיים ופוליטיים
Editorsרבקה פלדחי, ועמנואל אטקס
Place of Publicationירושלים
Publisherמרכז זלמן שזר לתולדות ישראל
Pages457-479
Number of pages23
ISBN (Print)9652271322
StatePublished - 1999

IHP Publications

  • ihp
  • Education -- History
  • Holocaust Remembrance Day
  • Memorial Day
  • Rites and ceremonies
  • Schools
  • Yom ha-zikaron
  • חגיגות וטקסים במוסדות חינוך
  • חינוך -- היסטוריה
  • יום הזיכרון לחללי מלחמות ישראל
  • יום הזיכרון לשואה ולגבורה
  • ימי זיכרון

RAMBI Publications

  • rambi
  • Holocaust Remembrance Day
  • Holocaust, Jewish (1939-1945) -- Commemoration
  • Holocaust, Jewish (1939-1945) -- Israel -- Influence
  • Yom ha-zikaron

Cite this