Abstract
כבני אדם אנו מתקיימים בסביבה מורכבת מאוד, או ליתר דיוק, במספר סביבות בו-זמנית: הסביבה הטבעית, הסביבה החברתית והסביבה המלאכותית. לא אנו יצרנו את הסביבה הטבעית, ומאז ומתמיד בני אדם משקיעים מאמץ אינטלקטואלי רב כדי להבין את מרכיביה, את תופעותיה ואת חוקיה. הסביבה החברתית נוצרת ומתפתחת מהרגע בו שני בני אדם או יותר מתקיימים במרחב נתון. הסביבה המלאכותית כולה נוצרה על ידינו, והיא מתפתחת מאז שיצורים אנושיים השתמשו לראשונה באבן ככלי לציד או לעבודה, יצרו טקסים לציון מאורעות שונים או ציירו צורות ודמויות על קירות המערות שבהן התגוררו. העולם המלאכותי הוא בו-זמנית תוצר והשתקפות של התבונה האנושית. ההתבוננות על הסביבה ועל התרבות החומרית בתקופה נתונה, כמוה כהצצה לתוך מאגר הידע, מצבור המיומנויות ומערך התפיסות של העולם המלאכותי - המאפיינים את התבונה בתקופה נתונה. הסביבה בתקופתנו רוויית טכנולוגיה יותר מבכל תקופה קודמת בהיסטוריה. בנוסף, טכנולוגיה זו מורכבת ומתוחכמת יותר מכל טכנולוגיה קודמת בהיסטוריה. ועדיין, טכנולוגיה זו - כקודמותיה, היא פרי היצירה של התבונה האנושית. בשל מורכבותה, מהירות התפתחותה וריבוי הגורמים המשתתפים ביצירתה, נוצרים פערים משמעותיים בין התבונה הקולקטיבית המבוזרת (באינספור מרכזים למחקר, לפיתוח וליישום) המייצרת אותה, לבין התבונות הפרטיות של היחידים שיש להם אינטראקציה עמה בחיי היומיום. (מתוך המאמר).
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 18-22 |
Number of pages | 5 |
Journal | מור-טק |
Volume | 1 |
State | Published - 2008 |
IHP Publications
- ihp
- Ability
- Cognitive psychology
- Knowledge and learning
- School children
- Technical education
- Technology