חודש בכפר: מחזה בחמש מערכות

איון סרגיביץ' טורגניב, גדי רול (Translator)

Research output: Book/ReportBook

Abstract

אצל טורגנייב ההנאה שנותן "חודש בכפר" נוצרת מתוך הישירות שלו, ומהאיזון המדויק בין הקומי המובהק לדרמטי. זאת איננה "קומדיה אנושית" במשמעות הפילוסופית שלה, אלא קומדיה מעשית מאוד על בני אדם במשמעות היומיומית שלהם. טוב הלב של הנפשות הפועלות בקומדיה הזאת, מעידותיהם, דמעותיהם והשחוק על פניהם הם טבעיים, פשוטים "כמו שתיים ושתיים". ואולי זאת הסיבה שלמחזה הזה יש מעמד של אבן-דרך בתיאטרון הריאליסטי. טורגנייב פשוט "מסרב" לשחק סחור-סחור ולחוד חידות. את "חודש בכפר" אפשר לתאר כסיפור מלודרמטי. אישה משועממת מבעלה, בעל אחוזה פעלתני מאוד ובעל לב רחב כמו אוקיאנוס, מתאהבת בסטודנט שהגיע להיות מורה לבנה. גם בת חסותה, בת 17, מתאהבת בסטודנט התמים, שמוצאו העני מנטרל בתוכו כל תקווה לזכות באהבה בקרב המעמד הגבוה. וגם המשרתת מאוהבת בו. מה לעשות, ככה זה. אף אחת לא תזכה בו, כמובן, והדמעות יירדו כשיגיע רגע הפרידה. אל המלודרמה הזאת נלווה גם סיפור רומנטי מסוג אחר, שבו לבעלת הבית המאוהבת יש ידיד נפש המאוהב בה בסתר לבו, ונאלץ לחשוף את עוצמת אהבתו, בשתיקה או במשפטים מדודים ומדויקים, נוכח הסיפור הבלתי-אפשרי המתרחש נכחו. אצל טורגנייב, הסיפור הזה הוא כמו התפאורה של ההצגה, וגם הוא משמש רקע לכל השאר, וכמוה גם הוא שואב לתוכו את המתרחש ובה בעת מעשיר אותו כדי כך שהמלודרמה הפשוטה עולה מדרגה ומקבלת מטען חזק מאוד ההופך אותה לדרמה. אלא שטורגנייב כתב קומדיה. אמיתית. לא נרמזת ולא אידיאית, כזאת שאיננה נעלמת תחת מכבש הרגש והדרמה אלא דווקא מעצימה אותם. קומדיה שרומזת אל אותן קומדיות של החמצה של צ'כוב, שייטול מקודמו הגדול דמויות ורעיונות ויפתח אותם בארבעת מחזותיו הגדולים.
Original languageHebrew
Place of Publicationרמת-גן
Publisherמרכז ישראלי לדרמה ליד "בית צבי", בית הספר לאמנות הבמה והקולנוע
Number of pages143
StatePublished - 1980

ULI Keywords

  • uli

Cite this