Abstract
דיסלקסיית עומק היא אחת התסמונות הנחקרות ביותר בנוירופסיכולוגיה הקוגניטיבית. הסיבה שהיא מעוררת עניין כה רב היא סימפטום הדגל שלה – טעויות סמנטיות בעת קריאת מילה בודדת. הטעויות הסמנטיות הן גם המוטיבציה העיקרית למחקר זה, שמטרתו להשתמש בצוהר שהן פותחות אל הסמנטיקה, אחד הרכיבים המרכזיים בקוגניציה האנושית. מחקר זה בדק מגוון היבטים של ייצוג המושגים במערכת הקונספטואלית והמילים בלקסיקון הסמנטי: האם הטעויות הסמנטיות של שתי נבדקות עם דיסלקסיית עומק מצייתות לעקרונות הקטגוריזציה הסמנטית, האם ניתן לראות בהן אפקטים של פרוטוטיפיות ושל רמת ארגון, והאם ניתן להבחין גם באפקט של ספציפיות לקטגוריה. ההיבטים השונים של הייצוג הסמנטי נבדקו באמצעות מבדק קריאה קולית של מילים בודדות, שנבנה כך שהפריטים שלו ישקפו ממדים שונים: רמות טיפוסיות, רמות ארגון וסוגי קטגוריות. המחקר העלה תוצאות מובהקות בשאלת הפרוטוטיפיות, שהראו יתרון מובהק לקריאה של פריטים פרוטוטיפיים ביחס לפריטים שאינם פרוטוטיפיים, וכן שהנבדקות נטו להפיק מילה פרוטוטיפית יותר בקטגוריה במקום מילת המטרה. בשאלת רמות הארגון התגלה יתרון לפריטים מרמת הבסיס ומעלה לעומת פריטים ברמות נמוכות יותר בהיררכיה: פריטים ברמת הבסיס וברמות עליונות נקראים טוב יותר, וגם יש נטייה "לטייל" לכיוון רמות אלה בעת הפקת טעות סמנטית. בשאלת סוגי הקטגוריות לא נמצאו הבדלים מובהקים בקריאת מילים מקטגוריות שונות אצל אף אחת מהנבדקות, דבר שמצביע על ידע סמנטי שמור ברמה הקונספטואלית. מטרה נוספת של המחקר היתה להעריך את מידת התפקוד של המערכת הקונספטואלית-סמנטית של הנבדקות ולבחון את ההשערה שלפיה קריאת מילה בודדת בדיסלקסיית עומק מתבצעת – לפחות אצל חלק מדיסלקסי העומק – בתהליך של שיום. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 107-137 |
Number of pages | 31 |
Journal | שפה ומוח |
Volume | 10 |
State | Published - 2011 |
IHP Publications
- ihp
- Dyslexia
- Hebrew language -- Semantics
- Reading
- דיסלקציה
- נוירוקוגניציה
- סמנטיקה עברית
- קריאה
- שיום