התרחבות ההשכלה הגבוהה, שוויון כלכלי ושוויון הזדמנויות

אייל בר-חיים, יוסי שביט

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מאמר זה עוסק בשינוי שחל בישראל בשוויון ההזדמנויות לרכישת השכלה גבוהה בין שכבות חברתיות-כלכליות ומציע כיוון חדש למחקר שיטתי של משתנים שטרם נחקרו יחד. המאמר בוחן כיצד התרחבותם של ההשכלה הגבוהה ושל הפערים הכלכליים בישראל בעשורים האחרונים השפיעה על אי-השוויון בהזדמנויות לרכישת השכלה. חלקו הראשון של המאמר עוסק בהבחנה התאורטית בין המושגים אי-שוויון ואי-שוויון בהזדמנויות. חלקו השני מתאר את הקשרים בין התרחבות מערכת ההשכלה לבין אי-שוויון בהזדמנויות להשכלה ואת השפעתו האפשרית של אי-השוויון הכלכלי על אי-שוויון בהזדמנויות אלו. חלקו האחרון של המאמר עוסק בישראל כמקרה מבחן. בחלק זה ייסקרו השינויים שחלו בעשורים הקודמים בהשכלה הגבוהה, באי-שוויון כלכלי ובאי-שוויון בהזדמנויות להשכלה. על בסיס נתונים על ישראל, כפי שהופיעו בסקר החברתי האירופי (European Social Survey - ESS), בסקר החברתי הבין-לאומי (International Social Survey Programme - ISSP) ובסקר ההכנסות הבין-לאומי (Luxembourg Income Study - LIS), נראה כי ההתרחבות הניכרת שחלה בעשורים האחרונים במערכת ההשכלה לא תרמה לצמצום הפערים בין שכבות חברתיות בסיכויי הזכאות לתואר אקדמי, בין השאר בשל עליית אי-השוויון הכלכלי. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)101-124
Number of pages24
Journalמגמות: רבעון למדעי ההתנהגות
Volume53
Issue number1
StatePublished - 2018

IHP Publications

  • ihp
  • Education
  • Education, Higher
  • Educational equalization
  • Social integration
  • Wage differentials
  • השכלה
  • חינוך גבוה
  • פער חברתי
  • פערי שכר
  • שוויון הזדמנויות בחינוך

Cite this