Abstract
המאמר מתאר התערבות התנהגותית-קוגניטיבית להפחתת אלימות בקרב תלמידי כיתות ז'-ט' מהמגזר הערבי. ההתערבות התמקדה בזיהוי הקשר בין מחשבות, רגשות והתנהגות, וכן בפיתוח מיומנויות לשינוי התנהגות. מועילות ההתערבות נבדקה במחקר שבו השתתפו 100 תלמידים מחמישה בתי ספר בצפון הארץ, שציוניהם בשאלון בעיות התנהגות של מבחן אכנבך היו גבוהים. מכל בית ספר נבחרו 20 תלמידים והם חולקו אקראית לקבוצות ניסוי וביקורת (עשרה תלמידים בכל קבוצה). לפני ההתערבות מילאו המשתתפים שאלון לדיווח עצמי ושאלון עמיתים על התנהגות אלימה. בנוסף, מילאו המחנכים שאלון בעיות ההתנהגות על משתתפי המחקר (ניסוי וביקורת). בסוף ההתערבות הועברו אותם השאלונים לאותם שלושת הגורמים המעריכים (משתתפי קבוצות הניסוי והביקורת, עמיתים, מחנכים). מממצאי המחקר עולה שההתערבות בגישה ההתנהגותית-קוגניטיבית תרמה לירידה בשכיחות רוב בעיות ההתנהגות (בעיות חברתיות, עבריינות, התנהגות אלימה ובעיות קשב וריכוז), למעט עיוותי החשיבה. ממצאים אלו תורמים להרחבת הידע התיאורטי בטיפול בגישה התנהגותית-קוגניטיבית בהתנהגות אלימה בכלל, ובמתבגרים מהמגזר הערבי בפרט. אלו ממצאים חלוציים מבחינת יישום המודל ההתנהגותי-קוגניטיבי בקרב מתבגרים ערבים. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 425-448 |
Number of pages | 24 |
Journal | חברה ורווחה: רבעון לעבודה סוציאלית |
Volume | 32 |
Issue number | 3 |
State | Published - 2012 |
IHP Publications
- ihp
- Behavior disorders in children
- Behavior therapy
- Cognitive therapy
- Human behavior
- Palestinian Arabs -- Education -- Israel
- School violence
- Youth, Palestinian Arab -- Israel