Abstract
תפקידה המקורי והאמיתי של הדת, סבר שפינוזה, הוא להבטיח את יציבותה של החברה. המחבר מבחין בסתירה בין שני מודלים של דת מתוקנת שהציע שפינוזה בחיבורו "מאמר תאולוגי-מדיני". באמצעות ניתוח של התאולוגיה הפוליטית של מדינת העברים הקדומה על-פי שפינוזה, הוא מבקש להוכיח, שסתירה זו אינה הורסת, אלא דווקא בונה את הדת המתוקנת, כיוון שהיא מבטיחה את יציבותה של החברה. לטענתו, היו לשפינוזה שיקולים רטוריים שהובילו אותו להסתיר את הסתירה המארגנת של התאולוגיה הפוליטית שלו במאמר. כמו כן, הוא דן באופן שבו רתמו במאות השמונה-עשרה והתשע עשרה את חיבורו של שפינוזה, באירופה בכלל ובגרמניה בפרט, לעיצוב פילוסופי מחודש של העוינות הנוצרית הישנה כלפי היהדות. (תקציר מתוך המאמר).
Translated title of the contribution | The Political Theology of the Ancient Hebrew State according to Spinoza |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 62-72 |
Number of pages | 11 |
Journal | זמנים: רבעון להיסטוריה |
Issue number | 103 |
State | Published - 2008 |
IHP Publications
- ihp
- Judaism
- Justice
- Religion
- Religion and ethics
- Religion and state
- Spinoza, Benedictus de -- 1632-1677