השפעת הוראת השפה הערבית המדוברת על עמדות תלמידים כלפי השפה הערבית ותרבותה והמוטיבציה ללמוד ערבית

סמדר דוניצה-שמיט, עפרה ענבר-לוריא, אילנה שהמי

Research output: Contribution to journalArticle

Abstract

מטרת המחקר המוצג במאמר לחקור האם שינויים שנערכו בהקשר הלימודי של הוראת הערבית כשפה שנייה בבתי ספר יהודים בישראל השפיעו על עמדותיהם של תלמידים כלפי השפה הערבית, תרבותה ודובריה ועל המוטיבציה שלהם ללמוד את השפה. שינויים אלו כללו לימודי ערבית מדוברת במקום ערבית ספרותית והתחלת לימודי הערבית בגיל צעיר יותר. ממצאי המחקר מראים כי תלמידים שלמדו ערבית מדוברת הביעו עמדות חיוביות יותר כלפי השפה הערבית ותרבותה והיו בעלי מוטיבציה גבוהה יותר ללמוד את השפה מאשר תלמידים שלא למדו ערבית כלל. ממצאי המחקר מאששים גם את חשיבותם של ההורים בתהליך החינוכי, שכן נמצא שעמדותיהם של ההורים היו אחד מהמנבאים החשובים של מוטיבציית התלמיד ללמוד ערבית. עם זאת, המשתנה שניבא בצורה טובה ביותר את רצונם של התלמידים בקבוצת הניסוי להמשיך וללמוד ערבית בעתיד היה שביעות רצונם מלימודי הערבית (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)71-86
Number of pages16
Journalהחינוך וסביבו: שנתון סמינר הקיבוצים
Volume31
StatePublished - 2009

IHP Publications

  • ihp
  • Arabic language
  • Arabic language -- Spoken Arabic
  • Arabic language -- Study and teaching
  • Attitude (Psychology)
  • Jewish-Arab relations
  • Motivation in education
  • Parent and child
  • School children
  • הורים וילדיהם בגיל בית הספר
  • הנעה ללימודים
  • יהודים וערבים
  • עמדות
  • שפה ערבית
  • שפה ערבית -- לימוד והוראה
  • שפה ערבית מדוברת
  • תלמידים
  • תלמידים בבית הספר היסודי

Cite this