השפעה של הוראה אקספליסטית על למידת חוק מורפולוגי בילדים: עדויות מהוראה של חוק מורפולוגי מלאכותי

שרה פרמן, אבי קרני

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

אחת הסוגיות החשובות בהיבט התאורטי ובהיבט הפרקטי בלמידת חוקי מורפולוגיה היא אופן ההוראה המתאים יותר: הוראה אקספליסטית או אימפליסטית, כלומר האם הלומדים מקבלים מידע גלוי על החוקים והידע הנלמד (הוראה אקספליסטית) או אינם מקבלים אותו (הוראה אימפליסטית). שאלה זו חשובה במיוחד בנוגע לילדים בהתחשב בכך שבעוד שיכולת הלמידה האימפליסטית קיימת כבר בילדות המוקדמת, הלמידה האקספליסטית צומחת מאוחר יותר וממשיכה להתפתח עד לבגרות. במחקר שבוצע לאחרונה, אף לא אחד משמונה ילדים בני 8 שנים שלמדו חוק מורפולוגי מלאכותי (חמ"מ) באופן אימפליסטי הצליח להגיע לידע האקספליסטי שנדרש על מנת להכליל את החמ"מ לפריטים חדשים (Ferman & Karni, 2010). המחקר הנוכחי תוכנן לבדוק השפעה של הוראה אקספליסטית של החמ"מ על ההישגים בבני 8 שנים, בעיקר בהתייחס להכללתו לפריטים חדשים. החמ"מ דרש שינוי פונולוגי בהתאמה להבחנה הסמנטית האם שם העצם עושה הפעולה מייצג חי או דומם. במחקר הנוכחי המשתתפים קיבלו הסבר מפורש על מהות החוק. בשני המחקרים נערך מעקב שיטתי ארוך-טווח אחר תהליך הלמידה של פריטים חוזרים וחדשים (הכללה) המייצגים את החמ"מ תוך ביצוע מטלות שיפוט והפקה. נמדדו אחוזי הצלחה, זמן תגובה, ודיווח אקספליסטי על מהות החוק. ממצאי המחקר הנוכחי נותחו בהשוואה לנתונים שהתקבלו במחקר הקודם בילדים בני 8 שנים. נמצא שלהוראה האקספליסטית הייתה השפעה חיובית ברורה על דיוק הביצוע של הפריטים החוזרים ובעיקר בהכללת החמ"מ לפריטים החדשים; בניגוד ללומדים האימפליסטיים, 7/8 מהלומדים האקספליסטיים הצליחו בהכללת החמ"מ לפריטים חדשים. עם זאת, תוך האטה בקצב הביצוע. הממצאים תומכים בדעה שבגיל 8 שנים מערכת הזיכרון הדקלרטיבית עדיין איננה בשלה, ובניגוד להוראה אימפליסטית, הוראה אקספליסטית יכולה להצליח לעורר תהליכי למידה הנחוצים להכללה של חוק מורפולוגי. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)95-117
Number of pages23
Journalאוריינות ושפה
Volume4
StatePublished - 2012

IHP Publications

  • ihp
  • Grammar, Comparative and general -- Morphology
  • Hebrew language -- Morphology
  • Language acquisition
  • Learning
  • Teaching

Cite this