הערכת צרכים לפיתוח הדרכה לעובדי הוראה במשרד החינוך לצורך הטמעת השימוש באייפד ככלי להנגשה פרטנית לתלמיד עם צרכים מיוחדים

רקפת דביר, דבי רנד

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

רקע: התפתחות הטכנולוגיה הובילה לעידן חדש בעולם הטיפול. אחד מן האמצעים הבולטים כיום הוא בטאבלט בעל מסך המגע. מאז 2016, משרד החינוך בישראל מעניק אייפד (טאבלט של חברת Apple) כאביזר עזר במסגרת הנגשה פרטנית לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים מתוקף חוק הנגישות במטרה לקדם את תפקודם. תחום ההנגשה הפרטנית הינו חדשני, אך היעילות הטיפולית בשימוש באייפד ובמכשירים ניידים אחרים בקרב ילדים ומבוגרים עם מוגבלויות כבר נחקרה בתחומים: תקשורת, למידה, משחק, פנאי, השתתפות חברתית והכנה לתעסוקה. יש מחקרים המוכיחים את הצורך בהכשרה מקצועית למטפלים ולמורים לשם שימוש מיטבי באייפד. במשרד החינוך מתגבש מערך הדרכה בתחום, על כן מטרתו של פרויקט זה הינו פיתוח הדרכה להכשרת עובדי הוראה (מורים וגננים) האמונים על תהליך הטמעת האייפד ככלי הנגשה פרטנית לתלמידים עם צרכים מיוחדים בתוך המסגרת החינוכית. שיטה: תהליך הערכת הצרכים כלל ראיונות עם קובעי מדיניות בדרגים שונים. כמו כן נערך סקר חלוץ שמולא על ידי שבעה עובדי הוראה המלמדים תלמידים בעלי אייפד כאמצעי הנגשה פרטנית כדי לבדוק את מידת הביטחון שהם חשים בתהליך ההטמעה של האייפד. תוצאות: נמצאה בקרב עובדי ההוראה תחושת ביטחון נמוכה בתחומים: קביעת מטרות אישיות לתלמיד, שילוב האייפד במסגרת החינוכית ושיתוף ההורים בתהליך. כמו כן, דווח על ידי קובעי המדיניות כי יש צורך במתן הכשרה בתחומים אלו ובמצבים שבהם האייפד איננו בשימוש מיטבי. מסקנות: יחד עם קובעי המדיניות במערכת החינוכית, הוחלט לפתח תוכנית הדרכה לעובדי ההוראה שתביא לשימוש מיטבי באייפד מתוך מטרה לקדם את תפקודו של התלמיד. ההדרכה מתוארת במאמר ובו מצוינים גם כלים למדידת יעילותה. תרומתם של מרפאים בעיסוק להדרכה בתחום הינה בהתאמת האייפד כאמצעי המקדם השתתפות ומאפשר התאמה של המטלה והסביבה לתלמיד. מסר עיקרי: במסגרת "הנגשה פרטנית" במשרד החינוך ניתנים אייפדים לתלמידים עם צרכים מיוחדים, ותהליך הטמעתם של אייפדים אלה מציב אתגרים רבים. תרומתו של הפרויקט היא בצמצום הפער שבין הצורך בהכשרה של עובדי ההוראה וקבלת ידע בתחום ובין יישומו בשטח, לשם שימוש מיטבי באייפד האישי בתוך המסגרת החינוכית. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)155-168
Number of pages14
Journalכתב-עת ישראלי לריפוי בעיסוק
Volume27
Issue number3
StatePublished - 2018

IHP Publications

  • ihp
  • Barrier-free design
  • Needs assessment
  • People with disabilities
  • School children
  • Tablet computers
  • Teachers -- In-service training

Cite this