הערכת אמינותו של תוכן מדעי בפייסבוק: בין הנצפה למדווח

אדי לבנטמן, אביעד רוטבוים, ארנון הרשקוביץ

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

לאור הפופולריות הגדולה של אתרי רשתות חברתיות, דוגמת פייסבוק, גולשים רבים באינטרנט צורכים מידע רב מאתרים אלו מדי יום, כולל מידע מדעי. עם זאת, מידע המועבר בפלטפורמות אלו - כיוון שהוא יכול להיווצר או להיערך על ידי כל גולש - אינו בהכרח אמין. במחקר זה נבדקים תהליכי הערכת אמינותו של תוכן מדעי בסטטוסים בפייסבוק על ידי סטודנטים, ובפרט תוך התייחסות למקומם של המרכיבים החברתיים של התוכן (למשל, מספר ה"לייקים") בתהליך זה. על מנת לקבל תמונה אובייקטיבית ומדויקת של התהליך, נאספו נתונים באמצעות מצלמה למעקב אחר תנועות עיניהם, המאפשרת לדעת לאן מביטים המשתתפים במסך בזמן הצפייה בסטטוסים. בנוסף, המשתתפים התבקשו לדווח על המרכיבים שלקחו חלק בתהליך. מן הממצאים עולה תמונה מורכבת של ההיוריסטיקות בהן נוקטים המשתמשים להערכת אמינותו של מידע מדעי בפייסבוק. בפרט, מודגשים דרכם נוכחותם של המרכיבים החברתיים בתהליך ההערכה, הבדלים בתהליך זה בין סטטוסים המעוצבים באופן "חיובי" לבין אלו המעוצבים באופן "שלילי" וחוסר התאמה בין דיווחי המשתתפים למידע הנצפה. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה
Place of Publicationרעננה
Publisherהאוניברסיטה הפתוחה ושה"ם
Pages120-128
Volume11
StatePublished - 2016

IHP Publications

  • ihp
  • College students
  • Facebook (Electronic resource)
  • Reliability

Cite this