TY - CHAP
T1 - העלאת קורבנות, טרור וסדרתיות
T2 - בין 'חטופים' ל'הומלנד'
AU - זנגר, ענת
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - המאמר עוסק בהשוואה בין הסדרה הישראלית 'חטופים' ובין האדפטציה האמריקנית שלה 'הומלנד'. המאמר מצביע על שתי הסדרות כמקרה מיוחד של היפר-טקסטואליות במונחים של ז'ראר ז'נט (1982). שתי סדרות הדרמה נסבות על שבויי מלחמה שחזרו הביתה, משפחותיהם, סוכני שירותי ביון ופעילי טרור שפועלים מאחורי הקלעים. בסדרות אלה מאפיינים של ז'אנר המתח ונרטיבים של פרנויה וקונספירציה הופכים את הטרור לנראה על המסך. עם זה, המיקוד של העלילות ועלילות המשנה ומרחב ההתקבלות שלהן שונה: מצד אחד 'חטופים' מספרת את סיפורם של שלושה חיילים שנחטפו בעת פעילות מבצעית והוחזקו בשבי. עם חזרתם הם סובלים מהפרעת דחק פוסט-טראומטית. הסדרה שודרה בישראל בעת שהחייל החטוף גלעד שליט ישב בשבי החמאס והתנהלו מגעים אינטנסיביים לשחרורו. מצד אחר הסדרה 'הומלנד', שעונתה הראשונה שודרה בארצות הברית של אחרי 11 בספטמבר בעוד חיילים אמריקנים נלחמים בעיראק, מעמידה במרכז דמות נשית של מפעילה ב-CIA הסובלת מהפרעה דו קוטבית. שתי הסדרות מתייחסות באופן ישיר לספרה הציבורית שמחוץ לדרמה ומתכתבות עם מרחב התקבלות שונה. בעוד שתי הסדרות מערבות ברמה הסימבולית תהליך של העלאת קורבנות, כל אחת מהן משקפת ומייצרת רפרטואר מציאות משלה ("ריאלמה"). כל אחד מהסדרות מתאפיינת בעודפות טראומטית שנכתבת בגוף הגברי והנשי ומשכפלת מיתוסים מרכזיים בחברה: זה של עקידת יצחק ב'חטופים' ושל של ז'אן ד'ארק ב'הומלנד'. (מתוך המאמר)
AB - המאמר עוסק בהשוואה בין הסדרה הישראלית 'חטופים' ובין האדפטציה האמריקנית שלה 'הומלנד'. המאמר מצביע על שתי הסדרות כמקרה מיוחד של היפר-טקסטואליות במונחים של ז'ראר ז'נט (1982). שתי סדרות הדרמה נסבות על שבויי מלחמה שחזרו הביתה, משפחותיהם, סוכני שירותי ביון ופעילי טרור שפועלים מאחורי הקלעים. בסדרות אלה מאפיינים של ז'אנר המתח ונרטיבים של פרנויה וקונספירציה הופכים את הטרור לנראה על המסך. עם זה, המיקוד של העלילות ועלילות המשנה ומרחב ההתקבלות שלהן שונה: מצד אחד 'חטופים' מספרת את סיפורם של שלושה חיילים שנחטפו בעת פעילות מבצעית והוחזקו בשבי. עם חזרתם הם סובלים מהפרעת דחק פוסט-טראומטית. הסדרה שודרה בישראל בעת שהחייל החטוף גלעד שליט ישב בשבי החמאס והתנהלו מגעים אינטנסיביים לשחרורו. מצד אחר הסדרה 'הומלנד', שעונתה הראשונה שודרה בארצות הברית של אחרי 11 בספטמבר בעוד חיילים אמריקנים נלחמים בעיראק, מעמידה במרכז דמות נשית של מפעילה ב-CIA הסובלת מהפרעה דו קוטבית. שתי הסדרות מתייחסות באופן ישיר לספרה הציבורית שמחוץ לדרמה ומתכתבות עם מרחב התקבלות שונה. בעוד שתי הסדרות מערבות ברמה הסימבולית תהליך של העלאת קורבנות, כל אחת מהן משקפת ומייצרת רפרטואר מציאות משלה ("ריאלמה"). כל אחד מהסדרות מתאפיינת בעודפות טראומטית שנכתבת בגוף הגברי והנשי ומשכפלת מיתוסים מרכזיים בחברה: זה של עקידת יצחק ב'חטופים' ושל של ז'אן ד'ארק ב'הומלנד'. (מתוך המאמר)
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?query=any,contains,9789651329128&tab=LibraryCatalog&search_scope=MyInstitution&vid=972NNL_ULI_C:MAIN&offset=0
M3 - פרק
SN - 9789651329128
T3 - עומק שדה: סדרת טיש לקולנוע וטלוויזיה
SP - 155
EP - 170
BT - פיקציה
A2 - מונק, יעל
A2 - לביא-פלינט, אורנה
A2 - חרל"פ, איתי
PB - הוצאת עם עובד; ביה"ס לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש - הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ - אוניברסיטת תל אביב
CY - תל אביב
ER -