המאפיינים אשר תרמו להצלחת קורסים מסוג MOOC בתחומי התוכנה, המדעים והניהול על פי תפישת הלומדים

סימונה הולשטיין , ענת כהן

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

בעבודה אמפירית זו נבחנו המאפיינים אשר תרמו להצלחת קורסים פתוחים מקוונים מרובי משתמשים (MOOC) בתחומי התוכנה, המדעים והנהול. יותר מ-3,400 משובים אודות חמישה קורסים בתחומים המוזכרים למעלה, אשר קבלו ציון 5/5, נשלפו מאתר (Coursetalk.com (2015 ונותחו על פי מודל Community Of Inquiry) COI) של (2000) Garrison et al. מודל זה מייצג את חווית הלמידה מרחוק באמצעות שלושה מרכיבי נוכחות: חברתית, קוגניטיבית והוראתית. המאפיינים אשר תרמו להצלחה, דורגו וקוטלגו על פי מרכיבים אלו. נמצא שארבעת המאפיינים המובילים אשר תרמו להצלחת הקורסים הם: מורה, תרגול, אווירה ועומס עבודה כשהם נחלקים בין מרכיבי הנוכחות ונותנים משקל משמעותי לכל מרכיב : מרכיב הוראתי %56, חברתי %40, וקוגניטיבי %38 בהתאם למודל COI. בנוסף, אופיינו קבוצות של לומדים על פי המשובים שנתנו: קבוצות המעדיפות נוכחות הוראתית, חברתית או קוגניטיבית. נמצא כי MOOCS מוצלחים מאפשרים ללומדים בעלי העדפות שונות לצרוך תוכן על פי העדפתם. זאת למרות התפיסה המקובלת ש-MOOCs מכילים בעיקר מרכיבים הוראתיים. ממצאים אלה חשובים לצורך התאמת תכני MOOCs להעדפות השונות של הלומדים, כמו גם להבנה מהם המרכיבים התורמים ל-MOOCs מוצלחים. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה
Publisherהאוניברסיטה הפתוחה ושה"ם
Pages70-81
Volume11
StatePublished - 2016

IHP Publications

  • ihp
  • Educational tests and measurements
  • MOOCs (Web-based instruction)

Cite this