Abstract
הילדים הוערכו במיומנויות אלפביתיות – שיום וזיהוי צלילי אותיות, סגמנטציה לצירופים, כתיבה וקריאת מילים – שלוש פעמים: באמצע שנת הלימודים בגן לפני תכנית ההתערבות (קדם), בסיום שנת הלימודים בגן לאחר תכנית התערבות (בתר 1) וכחודש וחצי לאחר תחילת הלימודים בכיתה א' (בתר 2). נוסף על כך, הגננות בגן והמורות בכיתה א' העריכו את הסתגלות הילדים למסגרת החינוכית באמצעות שאלון זהה. הממצאים הראו כי ילדי קבוצת ההתערבות התקדמו וקיבלו ציונים גבוהים יותר במובהק מילדי קבוצת ההשוואה בכל מדדי האוריינות שנבדקו הן בסיום תכנית ההתערבות בסוף הגן והן בכיתה א' (למעט כתיבת אותיות ניקוד). נוסף לזאת, מלבד ידע האוריינות המחקר העריך מדד שטרם הוערך עד עתה במחקרי התערבות-הסתגלות לכיתה א'. הממצאים הראו כי ילדי קבוצת ההתערבות הסתגלו במובהק טוב יותר למסגרת בכיתה א'. המחקר מלמד על חשיבות פעילות כתיבה ממוקדת ומודרכת עם ילדי גן כמקדמת ניצני אוריינות בגן והצלחה בהסתגלות ובלימודים בכיתה א'. (מתוך המאמר) מחקר זה בדק את תרומתה של תכנית התערבות קצרה וקבוצתית, המדריכה הורים של ילדים לקראת סיום גן חובה בתיווך ממוקד של ידע אותיות ומודעות פונולוגית באמצעות פעילויות כתיבה, לקידום ניצני האוריינות של הילדים בגן, הישגי הקריאה והכתיבה שלהם בתחילת כיתה א' והסתגלותם לבית הספר. במחקר השתתפו 60 ילדי גן חובה ואימותיהם ממיצב חברתי-כלכלי בינוני (30 בקבוצת ההתערבות ו-30 בקבוצת ההשוואה). למחקר קדם מפגש הכנה באמצע שנת הלימודים בגן חובה, שבו הוסברה לכל ההורים חשיבות ההכנה לקראת כיתה א', עבודה על המיומנויות האלפביתיות וחשיבות הקראת ספרים לילדים. אימהות קבוצת ההשוואה התבקשו להקריא לילדים ספרים ולתרגל אתם את המיומנויות האלפביתיות בהתאם להבנתן. אימהות קבוצת ההתערבות השתתפו בתכנית קבוצתית בת ארבעה מפגשים שהדריכה אותן באופן מובנה לתיווך יעיל בכתיבה תוך התמקדות במיומנויות האלפביתיות, במודעות פונולוגית ובידע אותיות. ההנחיות הוגשו באמצעות חוברות עבודה ומשחקים. האימהות הונחו לפעול בבית עם הילד ארבע פעמים בשבוע במשך 20 דקות בכל פעם.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 43-73 |
Number of pages | 31 |
Journal | חוקרים @ הגיל הרך |
Volume | 4 |
State | Published - 2016 |
IHP Publications
- ihp
- Academic achievement
- Language acquisition
- Literacy
- Mediated learning experience
- Parent and infant
- People with social disabilities -- Education
- Preschool children
- Student adjustment
- Writing
- אוריינות
- אוריינות לשונית
- הורים וילדיהם בגיל הרך
- הישגים לימודיים
- הסתגלות לבית הספר
- ילדים בגיל הרך
- כתיבה
- למידה מתווכת
- מיומנויות לשוניות
- תוכניות התערבות חינוכיות