ההיסטוריה כ"חדר אימים": ייצוגי העבר והשימושים בו במאה המודרנית

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

בכל התרבויות ובכל הזמנים קיימת תופעה של רתיעה-משיכה בפני תיאורי אלימות וזוועה, אולם בלונדון, "בירת המודרניות" של המאה ה-19, תוך כדי תמורות מרחיקות לכת בטכנולוגיה, בכלכלה ובחברה, היו סיבות מיוחדות ומשמעות פוליטית להתרפקות של קהל - דווקא מן המעמדות הנמוכים - על ייצוגים של פושעים ודמויות היסטוריות (לרבות דמויות מרכזיות מן המהפכה הצרפתית, שהוצגו כפושעים), על מחזות תלייה, גיליוטינה ומכשירי עינויים. הצרכנים של "תרבות ההיסטוריה הפופולרית", טוענת המחברת, ראו את העבר כמקום אלים. אולם גם המודרניות באותם ימים הייתה שלובה עדיין ברכיבים מסורתיים רבים, באלימות ובסבל. ההצלחה של מוזיאונים וספרים שהציגו את תחושות האימים של העבר, נבעה בין היתר מן היכולת של הצופים והקוראים לזהות בהם יסודות שהיו מוכרים להם גם בחיי היומיום שלהם באנגליה בעידן התיעוש והרפורמות (מתוך המאמר). Refereed/Peer-reviewed
Original languageHebrew
Pages (from-to)92-105
Number of pages14
Journalזמנים: רבעון להיסטוריה
Volume98
StatePublished - 2007

IHP Publications

  • ihp
  • Civilization, Modern
  • Executions and executioners
  • Great Britain -- History
  • Museums -- Great Britain
  • Punishment -- History
  • Social history
  • Torture
  • Violence

Cite this