Abstract
המחברת בוחנת במאמרה את פעילותה של תנועת ההשכלה בקרב היהודים בחברה היהודית המסורתית במרחב דובר הגרמנית בשלהי המאה השמונה-עשרה ובראשית המאה התשע-עשרה, שחתרה ליצור את היהודי החדש באמצעות החדרת האידיאות שלה לדפוסי ההתנהגות וארגון החיים. שביט עוסקת לא רק בהיבט הרעיוני, אלא גם בצד האופרטיבי. היא מציגה את הגורמים שהיו מעורבים בעיצובו של יהודי חדש ואת הכלים שבהם השתמשו, בוחנת את טיבם של הרעיונות ושל האתגרים שעמם ביקשו להתמודד, ופורשת את התכנית שעמדה מאחורי פעילותם ואת דרך ישומה, בעיקר בחינוך הילדים ובני הנוער היהודים והדרכתם באימוץ כללי התנהגות חדשים. כמו כן היא מצביעה על התמורות הגדולות שחוללה תנועת ההשכלה בקרב הקהילה היהודית במישור החברתי והתרבותי. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 11-38 |
Number of pages | 28 |
Journal | ישראל: כתב עת לחקר הציונות ומדינת ישראל היסטוריה, תרבות, חברה |
Volume | 16 |
State | Published - 2009 |
IHP Publications
- ihp
- Education -- Germany
- Enlightenment
- Germany -- Culture
- Haskalah
- Jews -- Emancipation
- Jews -- Germany
- Jews -- History -- 18th century
- Jews -- History -- 19th century
- Jews -- Relations with Germans
- Leisure
- Lifestyles
- Youth -- Germany